رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

فهرست بلند و بالای سرطان های ناشی از دخانیات

مدیر گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فهرست بلند و بالای سرطان های ناشی از استعمال دخانیات ، گفت: تمام مسیر رفت و برگشت دود سیگار و قلیان از لب، حفره دهان ، زبان ، حنجره، حلق و ریه تحت تاثیر دود در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند.

 

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، دکتر علی کاظمیان تاکید کرد: ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ها از نظر علمی ثابت شده و بسیار واضع و روشن است و بزعم متخصصان، اگر الکل و دخانیات از زندگی مردم حذف شود به نیمی از سرطان ها مبتلا نخواهند شد.
وی با اشاره به ارتباط بین استعمال دخانیات با سرطان مثانه ، گفت: مواد سمی ناشی از استعمال دخانیات وارد خون می شوند و از کلیه ها دفع و در مثانه جمع می شوند و موجب بروز سرطان مثانه می شوند.

خطر سرطان قلیان بیشتر از سیگار است
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیگار و قلیان هر دو در زمره دخانیات قرار دارند و مضر هستند و فرق آنها این است که دود قلیان سرد اما دود سیگار ، داغ است ؛ سوختن کاغذ دور سیگار و سوختن اسانس قلیان ، مواد خطرناکی تولید می کنند که به یک اندازه سرطان زا هستند.
کاظمیان خاطرنشان کرد: مخزن آب قلیان نمی تواند مواد مضر دخانی را فیلتر کند و از سوی دیگر چون تنباکو و طعم دهنده های قلیان ، استاندارد مشخصی ندارند ممکن است حاوی فلزات سنگین باشند بنابراین قلیان می تواند خطرناک تر از سیگار باشد.

کشاورزان و ملوانان در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند
این متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت: سرطان پوست یکی سرطان های شایع بین مردان به شمار می رود که ارتباط مستقیمی با نور ماوراء بنفش خورشید دارد.
کاظمیان افزود: مواجهه طولانی مدت با نور خورشید، بدن را مستعد ابتلا به سرطان پوست می کند بنابراین کشاورزان و ملوانان و شاغلان در معرض طولانی مدت نور آفتاب در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند و توصیه می شود که از وسایل محافظتی مانند کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

مدیر گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کودکانی که برای کار یا بازی به مدت طولانی ، زیر نور آفتاب فرستاده می شوند نیز در بزرگسالی و سالمندی بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

وی اضافه کرد: سرطان پوست به دو گروه ملانوما و غیرملانوما تقسیم بندی می شود که مبتلایان به سرطان پوست ملانوما اگر در مراحل اولیه باشند می توان با جراحی کامل آن را درمان کرد و در مراحل بعدی، درمان آن مشکل است اما سرطان پوست غیرملانوما نسبتا بهتر درمان می شوند.
کاظمیان یادآور شد: لایه ازن در فضا ، تابش های مضر و فرابنفش خورشید را جذب می کند اما گازهای تولیدی انسان ساز -حاصل از فعالیت صنایع- بخشی از لایه ازن را از بین برده است و مردمی که زیر سوراخ لایه ازن زندگی می کنند مانند مردم استرالیا ، بیشتر از سایر افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند.

جراحی درمان اساسی سرطان است و رادیوتراپی مهمترین درمان جانبی این بیماری به شمار می رود.
براساس اعلام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر سرطان معده از لحاظ میزان بروز و مرگ ومیر در مردان ایرانی رتبه اول را دارد با این حال با توجه به افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، این بیماری در حال پیشی گرفتن از سرطان معده است.
یکم تا هفتم اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.