انتقال نگران کننده ذخایر ژنتیکی گل‌های ایران به خارج از کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از انتقال بخشی از ذخایر ژنتیکی گل‌های ایران به خارج از کشور انتقاد کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، علی ابراهیمی اظهار کرد: ایران به لحاظ برخورداری از اقلیم خشک و نیمه خشک از ظرفیت خوبی برای رویش بسیاری از گل‌های زینتی خاص و گیاهان دارویی برخوردار است.

وی رویش گل‌های پرتوقع در حوزه منابع آبی در مناطق شمالی و گل‌های مقاوم به کم‌آبی در مناطق مرکزی و جنوبی کشور را از مزیت‌های ایران در حوزه رویش گل برشمرد و عنوان کرد: تنوع در گل‌های داودی و انواع گل‌های آپارتمانی در کشور بسیار مطلوب و قابل قبول است.

نماینده مردم شازند در خانه ملت رویکرد پرورش دهندگان گل‌های زینتی را استفاده از فضای گلخانه‌ای برای بهره‌وری از خاک و مصرف بهینه آب بیان کرد و گفت: خوشبختانه نگاه تولید کنندگان گل و گیاه یک نگاه علمی و مبتنی بر اصول علمی تولید در این حوزه است.

ابراهیمی با ابراز نگرانی از انتقال بخشی از ذخایر ژنتیکی گل‌هایی که مختص ایران است به نقاط دیگر جهان گفت: این انتقال موجب تحت الشعاع قرار گرفتن بازار ایران در حوزه گل و گیاه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از طرفی ورود نمونه های جدیدی از گلهای خارجی به ایران می تواند خللی در نحوه ساختار ژنیتکی کشور ایجاد کرده و در این مهم تاثیرگذار باشد.

ابراهیمی با انتقاد از اینکه در حوزه گل‌های تولیدی ایران بر نحوه صادرات و واردات کنترل دقیق و نظارت صحیح صورت نمی گیرد، تصریح کرد: در سایه عدم کنترل دقیق با واردات نمونه های خارجی از گل‌های خاص مواجه هستیم که اگر به صورت فراگیر و وسیع صورت گیرد، قطعا بازار داخلی را تحویل تولیدکنندگان خارجی داده و به جای تصاحب بازار خارجی بازار داخلی را نیز از دست می دهیم که جلوگیری از این امر نیازمند مراقبت جدی و مدیریت لازم در این حوزه است.

وی بر حمایت لازم از تولیدکنندگان گل و گیاه به دلیل ارزآوری بالایی که تولیدات این حوزه دارد تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی در بین مردم نیز مانع از شیوع این عادت می شود که بخواهند از گل‌های زینتی که منشاء تولید خارجی دارد استفاده کنند. مردم در سایه فرهنگ سازی صحیح به این باور می رسند که باید در حمایت از تولیدکنندگان به دنبال خرید و حمایت از گلهای خاص تولید ایران باشند.

این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما علیرغم وجود مزیت‌های فراوان در تولید گل و گیاه، در بخش نگهداری، بسته بندی، حمل گل و پایانه صادراتی نقص‌های فراوانی وجود دارد که باید برطرف شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.