قیمت نجومی خودروهای خارجی از کجا آب می‌خورد؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه سال گذشته سامانه ثبت سفارس خودرو را بسته و ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد. پس از آن بود که دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و برای تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال و در نهایت دی ماه سال گذشته دستورالعمل جدید اعلام شد؛ اتفاقی که باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی هم شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از رکنا، بنا بر این تصمیم هیأت دولت که آذرماه سال گذشته گرفته و دی ماه ابلاغ شد، تعرفه جدید واردات خودرو به ۵۵ تا ۹۵ درصد افزایش یافت. در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

طبق این دستورالعمل، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است؛ ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

البته شعبه سوم دیوان عدالت اداری یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، خواستار نقض و ابطال آن شد و تأکید کرد، «توقف اجرای مصوبه یاد شده ضرورت دارد و فوریت امر احراز می‌شود؛ فلذا با اختیار حاصله از مواد ۳۴ و ۳۵ قانون Law تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ اجرای مصوبه اخیر به شماره ۱۲۵۵۷۳/ت۵۴۸۰۳ مورخ ۶ دی‌ ماه ۱۳۹۶ را صرفاً در بخش افزایش تعرفه حقوق ورودی خودروهای وارداتی علی‌الخصوص در خودروهای هیبریدی که حتی موضوع رقابت بین آنها و تولید داخلی در اقل مراتب است متوقف و قرار قبولی آن را تا رسیدگی نهایی صادر می‌نماید، اجرای این دستور پس از صدور و ابلاغ می‌باشد، این دستور قطعی است.» هر چند مقرر شد که رأی نهایی دیوان در این خصوص تا اردیبهشت ماه اعلام شود که هنوز خبری از آن نیست.

در کنار همه اینها نوسانات شدید نرخ ارز باعث افزایش بی حد و حصر خودروهای وارداتی در بازار Store شد، اما با وجود افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش تعرفه ها که بنا به دستور قضایی باید تا حصول نتیجه نهایی و تصمیم گیری در خصوص آن توسط دیوان عدالت اداری متوقف می شد، بسیاری از واردکنندگان و همچنین دلالان بازار خودروهای خارجی بی توجه به تصمیمات قانونی در این خصوص به فروش این خودروها حتی تا چند ده درصد بالای قیمت تمام شده این خودروها اقدام به فروش آن می کنند.

مطابق با تعرفه های قبلی مربوط به حقوق گمرکی خودروهای وارداتی، تعرفه ها برای خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی، ۴۰درصد و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۵۵ درصد محاسبه شده است. در این گزارش قیمت برخی خودروها در بازار دبی با بازار ایران مقایسه شده است تا به عمق فاجعه ای که در بازار فروش خودروهای خارجی کشور طی این روزها رخ می دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت مدیریت «محمد شریعتمداری» هیچ توجهی به آن ندارد، پی ببریم. البته در این گزارش قیمت تک فروشی خودرو در امارات با نرخ درهمی که در محاسبات دلاری به دلار بیش از ۶.۵ هزار تومان می رسد محاسبه شده و نرخ ۹ درصد ارزش افزوده و ۰/۰۵ سهم هلال احمر در آن حساب نشده است، چون واردات از طرف شرکت های واردکننده با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت می گیرد و البته قیمت خرید کلی از کارخانه مبدأ که در قیاس با قیمت های قید شده چه بسا بسیار کمتر باشد.

خودروهای هیوندایی (قیمت در بازار دبی به درهم)

Hyundai Accent   Sub-Compact Sedan      ۱.۴L  ۲۰۱۷  ۴۴,۰۰۰

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۷۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان می شود که متاسفانه پیشتر توسط کرمان موتور به صورت مونتاژ شده با رقمی نزدیک به ۱۱۴ میلیون تومان به فروش می رسید و در بازار آزاد و توسط دلالان خرید و فروش خودرو بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

Hyundai Accent   Sub-Compact Sedan      ۱.۶L  ۲۰۱۷   ۴۵,۵۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۷۴ میلیون ۲۵۰ هزار تومان می شود که متأسفانه پیشتر توسط کرمان موتور به صورت مونتاژ شده با رقمی نزدیک به ۱۱۴ میلیون تومان به فروش می رسید و در بازار آزاد و توسط دلالان خرید و فروش خودرو بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

Hyundai Azera     Premium Large Sedan    ۲.۴L  ۲۰۱۷  ۱۰۱,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۶۶ میلیون ۶۵۰ هزار تومان می شود. اگر تعرفه ۵۵  درصدی را هم برای واردات این خودرو محاسبه کنیم، قیمت آن رقمی معادل ۲۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان می شود که متأسفانه در بازار آزاد و توسط دلالان خرید و فروش خودرو ۳۰۰ تا ۳۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده و به فروش می رود.

Hyundai Elantra   Compact Sedan    ۲.۰L Sedan 2017  ۶۲,۵۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۰۳ میلیون ۱۲۵ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۴۴ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه النترا توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۱۷۳ میلیون تا ۱۹۹ میلیون تومان بسته به آپشن های خودرو به فروش می رسد.

Hyundai i10         Mini Hatchback    ۱.۲ I4 FWD 2017  ۳۲,۵۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۵۳ میلیون ۶۲۵ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۷۵ میلیون و ۷۵ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۸۵ میلیون تا ۹۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

Hyundai i40         Midsize Wagon    ۲.۰ I4 FWD 2017  ۷۳,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۲۰ میلیون ۴۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۶۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل ۲۰۱۵ این خودرو هم اکنون در بازار از ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Hyundai Santa Fe Compact SUV      ۲.۴L  ۲۰۱۷  ۸۴,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۳۸ میلیون ۶۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۱۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۲۹۵ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Hyundai Sonata   Midsize Sedan      GL     ۲۰۱۷  ۷۰,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۱۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می رسد. اما متأسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۲۲۵ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

خودروهای کیا (قیمت در بازار دبی به درهم)

Kia Cerato  Compact Sedan    ۲.۰ L 2017  ۵۶,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۹۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۲۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۱۹۲ میلیون تا ۲۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Optima Midsize Sedan      ۲.۴ FWD     ۲۰۱۷  ۶۷,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۱۰ میلیون ۵۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۷۱ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۲۵۰ میلیون تا ۳۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Picanto Mini Hatchback    ۱.۲ FWD     ۲۰۱۷  ۳۲,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۹۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۲۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از قیمت ۱۹۲ میلیون تا ۲۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Rio       Sedan / Hatchback         ۱.۴ FWD     ۲۰۱۷  ۴۲,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۶۹ میلیون ۳۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۹۷ میلیون و ۲۰ هزار تومان می رسد. اما متأسفانه مدل های کارکرده ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این خودرو هم اکنون از ۱۰۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Sorento Midsize SUV        ۲.۴ ۴WD     ۲۰۱۷  ۸۷,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۳ میلیون ۵۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۲۵ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد؛ اما متأسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان رقم های عجیب و قریبی برای این خودرو تعیین و از قیمت ۳۲۰ میلیون تا ۴۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Sportage        Compact SUV      ۲.۰L  ۲۰۱۷  ۶۵,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۰۷ میلیون ۲۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۵۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان بین ۲۴۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Kia Sportage        Compact SUV      ۲.۴L  ۲۰۱۷  ۸۳,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۳۶ میلیون ۹۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۱۲ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان از ۲۷۰ میلیون تا ۳۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

خودروهای تویوتا (قیمت در بازار دبی به درهم)

Toyota Camry      Midsize Sedan      SE     ۲۰۱۷  ۸۸,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۵ میلیون ۲۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۰۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

Toyota Camry      Midsize Sedan      SE Plus       ۲۰۱۷  ۹۶,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۵۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۲۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان بیش از ۳۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

Toyota Camry      Midsize Sedan      Limited       ۲۰۱۷  ۱۰۶,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۷۴ میلیون ۹۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۴۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل های کارکرده و زیر ۲۰۱۶ آن بیش از ۳۲۵ میلیون تومان قیمت گذاشته می شود.

Toyota C-HR       —      ۲WD 2017  ۸۴,۴۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۳۹ میلیون ۲۶۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۹۴ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان تا ۳۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota C-HR       —      ۴WD 2017  ۸۸,۵۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۶ میلیون ۲۵ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۲۲ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان تا ۳۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota Corolla     Compact Sedan    ۱.۶ SE         ۲۰۱۷  ۶۱,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۰۰ میلیون ۶۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۴۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل های زیر ۲۰۱۵ این خودرو تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota Corolla     Compact Sedan    ۲.۰ GLI       ۲۰۱۷  ۶۹,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۱۳ میلیون ۸۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۵۹ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل های زیر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این خودرو تا ۲۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota Hilux        Midsize Pickup     ۲.۴L Double Cab  ۲۰۱۷  ۹۱,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۵۰ میلیون ۱۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۳۲ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان آنهم در مدل های زیر ۲۰۱۶ بین ۳۱۰ میلیون تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota Prius        Compact Liftback 1.8H I4 FWD       ۲۰۱۷  ۸۹,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۶ میلیون ۸۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴ درصدی (خودروهای هیبریدی)، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۵۲ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان تا ۲۰۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Toyota RAV 4     Compact SUV      EX 2WD     ۲۰۱۷  ۸۵,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۸۹ میلیون ۷۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۹۴ میلیون و ۱۱۲ هزار و۵۰۰ تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان رقم های عجیب ۴۰۵ تا ۴۱۵ میلیون تومان روی آن گذاشته شده است.

Toyota Yaris        Sub-Compact Sedan      ۱.۵L SE      ۲۰۱۷  ۵۶,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۹۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۲۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل های زیر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آن حدود همین رقم، قیمت گذاشته شده است. البته مدل های ۲۰۱۸ هاچ بک این خودرو که با نرخ ۵۱۰۰۰ (درهم) امارات  نرخ خورده است با رقم درهم ۱۶۵۰ تومانی به ۸۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می رسد که با تعرفه ۴ درصدی خودروهای هیبریدی به رقم ۸۷ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان می رسد، اما در بازار حدود ۱۷۰ میلیون تومان پیش فروش ۱۸۰ روزه شده است.

خودروهای رنو (قیمت در بازار دبی به درهم)

Renault Duster     Sub-Compact SUV        ۴x2    ۲۰۱۷  ۴۸,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۷۹ میلیون ۲۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان با ارقامی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Renault Duster     Sub-Compact SUV        ۴x4    ۲۰۱۷  ۵۰,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۸۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۲۷ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت وارد کننده (نگین خودرو) اخیرا با رقم پایه ۱۴۷ میلیون تومان پیش فروش شد و اکنون در بازار و توسط دلالان با همین رتج قیمتی در حال فروش است.

Renault Koleos     Compact SUV      ۴x4    ۲۰۱۷  ۹۶,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۵۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۴۵ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان تا ارقام عجیب ۳۷۵ تا ۴۰۰ میلیون تومان روی آن گذاشته شده است!

Renault Talisman Midsize Sedan      Turbo 1.6 E3        ۲۰۱۷  ۸۵,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۰ میلیون ۲۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۹۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت وارد کننده (نگین خودرو) اخیرا فروش شرایطی یکساله با تحویل ۳۰ روزه به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان فروخته شد و دلالان با ارقامی بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

خودروهای مزدا (قیمت در بازار دبی به درهم)

Mazda 3      Sedan / Hatchback         ۲.۰L  ۲۰۱۶  ۹۰,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود که البته بواسطه مونتاژ این خودرو در ایران و توسط گروه بهمن حقوق گمرکی در قیمت آن لحاظ نمی شود. قیمت قبلی کارخانه مذکور برای خودرو یاد شده حدود همین رقم بود، اما در حال حاضر هیچ فروشی توسط کارخانه مونتاژ کننده صورت نمی گیرد و قیمت در بازار و توسط دلالان تعیین می شود. رقمی که تا حدود ۱۷۰ میلیون هم با یک جست و جوی کوتاه به دست می آید.

خودروهای میتسوبیشی (قیمت در بازار دبی به درهم)

Mitsubishi ASX   Sub-Compact SUV        ۲.۰ ۴WD     ۲۰۱۷  ۷۷,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۲۷ میلیون ۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۷۷ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت وارد کننده (آرین موتور) با شرایط فروش یک ساله ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می رسد و دلالان هم با ارقامی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان آن را به فروش می رسانند.

Mitsubishi Lancer EX    Compact Sedan    ۱.۶L  ۲۰۱۷  ۴۴,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۷۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۰۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه مدل های کارکرده ۲۰۱۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ آن با ارقامی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است!

Mitsubishi Lancer EX    Compact Sedan    ۱.۸L  ۲۰۱۷  ۷۰,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۱۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان با ارقامی بین ۱۸۵ تا ۱۹۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

Mitsubishi Mirage          Compact Hatchback      ۱.۲ FWD     ۲۰۱۷  ۳۸۰۰۰(درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۶۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۸۷ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت وارد کننده (آرین موتور) با شرایط فروش یکساله ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می رسد و دلالان هم با ارقامی حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان آن را به فروش می رسانند.

Mitsubishi Outlander     Compact SUV      ۲.۴ FWD     ۲۰۱۷  ۹۰,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۴۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۳۰ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان ارقام عجیب و قریب ۳۲۵ تا ۳۵۰ میلیون تومانی برای فروش این خودرو اعلام می شود.

خودروهای نیسان (قیمت در بازار دبی به درهم)

Nissan Juke Sub-Compact SUV        SKYPACK 2016  ۶۱,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۰۰ میلیون ۶۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۴۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان با رقم ۱۷۰ میلیون و بیشتر قیمت گذاری شده است.

Nissan Juke Sub-Compact SUV        PLATINUM         ۲۰۱۶  ۷۱,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۱۷ میلیون ۱۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۱۶۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان می رسد. اما متاسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان با ارقامی بالاتر از ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است.

Nissan X-Trail     Compact SUV      ۲.۵ S 2016  ۷۹,۰۰۰ (درهم)

محاسبه قیمت این خودرو با قیمت روز درهم در ایران که رقمی نزدیک به ۱۶۵۰ تومان است، رقمی معادل ۱۳۰ میلیون ۳۵۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن تعرفه ۵۵ درصدی، قیمت واقعی این خودرو به رقم ۲۰۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد؛ اما متأسفانه توسط شرکت های وارد کننده و دلالان با ارقام عجیب و قریبی بین ۳۱۵ تا ۳۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

اینها بخشی از قیمت های سرسام آور، عجیب و قریب و هنگفتی است که بدون نظارت سازمان های ناظر که وظیفه شان مقابله با گرانفروشی است، در بازار مطرح و البته هر روز هم بر میزان آن افزوده می شود. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق خودروها، قیمت حداقل ۱۰۰ میلیون تومان بالای آن چیزی است که باید باشد و البته در برخی مدل ها هم تقریبا رقم ها به دوبرابر قیمت تمام شده خودروهایی که تعرفه واردات هم بر آن ها افزوده شده، رسیده است.

در یک بررسی اجمالی در ایران به خاطر آنچه حمایت از خودروسازان داخلی عنوان شده، شما باید حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر قیمت جهانی یک خودروی روز دنیا پول پرداخت کنید تا بتواند از چنین مرکب به روزی بهره ببرید؛ اما متأسفانه خودروسازان ما اخیرا به جای تولید بخش اعظمی از محصولات خود را از شرکت های چینی که شاید قدمت آنها یک سوم یا حتی یک چهارم قدمت ایران خودرو و سایپا نباشد، تأمین و در بازار عرضه می کنند، پس به چنین رویه ای نمی توان گفت حمایت از تولید داخلی!

از طرفی هر یک از محصولاتی که قیمت آنها در این گزارش عنوان شد، معمولا توسط شرکتی در ایران که اصالت ایرانی دارد یا در حال مونتاژ و یا در حال وارد شدن است. عمده این شرکت ها اخیرا در قرار دادهای خود به واسطه نوسانات نرخ ارز اعلام کرده اند، در صورت ثبات نرخ و یا تحویل ارز دولتی (۴۲۰۰) حاضر به تحویل خودرو هستند، در حالی که در این گزارش ملاک درهم ۱۶۵۰ تومان است که معادل دلار با قیمت حدودا ۶۵۰۰ تومانی است.

شرایط بازار خودروهای خارجی حال و روز وخیمی دارد، از این جهت که قیمت ها بیشتر حبابی است و به هیچ عنوان به آن رقمی که باید باشد، نزدیکی ندارد؛ در این بین، عده ای در حال اخلال در این بازار هستند و نهادهای ناظر هم تقریبا آن را به حال خود رها کرده و هیچ ورودی به این حوزه ندارند. بهتر است مردم تا رسیدن قیمت ها به ارقام واقعی از خرید و حتی فروش خودداری کرده تا آب به آسیاب دلالان و سوءاستفاده کنندگان نریزند.

وقتی دولت اخلال در بازار ارز را تقبیح می کند و تأکید دارد که با عوامل آن برخورد خواهد شد، بهتر است سری هم به بازار خودروهای خارجی بزند که مستقیم با نرخ ارز سر و کار دارد و اخلالگران در این حوزه که با سوء استفاده های خود، زمینه ایجاد گرانی در دیگر حوزه ها را هم فراهم می آورند، برخورد کند.

اگر بنا به محاسبه تعرفه ها بر واردات خودرو و خرید با ارز نوسان یافته است، مردم به واسطه شرایطی که ایجاد شده می پذیرند، اما چرا اختلاف قیمت با نرخ تمام شده خودروی وارد شده به کشور پس از احتساب تعرفه واردات و همچنین ارز گران شده، باید اینقدر زیاد باشد که به ارقام نجومی فعلی برسد؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.