رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رییس جمهور: چگونگی تضمین حفظ منافع ایران در برجام را مشخص کنید

رئیس جمهور کشورمان گفت: اتحادیه اروپا و بویژه آلمان، فرانسه و انگلستان در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تضمین منافع ایران در برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق، اعلام کنند.

 

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر پنجشنبه و در تماس تلفنی “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان با وی، تصریح کرد: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی، به طور روشن و صریح باید مشخص و تضمین شود.

روحانی اظهارداشت: این موضوعات که می تواند به حفظ برجام کمک کند، باید در فرصت چندهفته ای، در نشست وزرای خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا بررسی و نهایی شوند.

رئیس جمهور همچنین با تبریک انتخاب مجدد خانم مرکل به عنوان صدراعظم آلمان، روابط تهران – برلین را همواره دوستانه و سازنده خواند و گفت: در دوره جدید نیز از گسترش بیش از پیش روابط دو کشور استقبال می کنیم.

روحانی با اشاره به نقش سازنده و تاثیرگذار آلمان در مذاکرات برجام به عنوان یک قرارداد مهم چند جانبه، خروج یکجانبه آمریکا از این توافق را اقدامی خلاف مقررات بین المللی، ناپخته و خارج از عرف دانست و تصریح کرد: اگر بنا باشد توافقی که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، با یک بدعهدی و این گونه زیرپا گذاشته شود، تبعات آن در عرصه بین الملل زیانبار خواهد بود.

روحانی همچنین به همکاری های ایران و آلمان در مسایل منطقه اشاره و تاکید کرد: ایران با رویکرد ایجاد و تحکیم ثبات و امنیت منطقه ای، پیوسته تلاش کرده است از تنش ها در منطقه بکاهد و به هیچ وجه از ایجاد تنش جدید در منطقه استقبال نمی کند.

رئیس جمهور به حضور مستشاری ایران در سوریه اشاره کرد و اظهارداشت: مبارزه ای که ایران در کنار مردم عراق و سوریه با تروریست های داعشی داشت و در نتیجه آن، اکنون یک امنیت نسبی در سوریه و امنیتی خوب در عراق حاصل شده؛ به نفع منطقه، همه جهان و از جمله اروپا است.

صدراعظم آلمان نیز در این تماس تلفنی با ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد: موضوع خروج آمریکا از برجام مشکلی است که ایجاد شده اما باید با آن منطقی برخورد کرد و اتحادیه اروپا همچنان به این توافق پایبند خواهد بود و از ایران نیز درخواست دارد به آن پایبند بماند.

خانم “آنگلا مرکل ”  باتشکر از تبریک رئیس جمهور ایران گفت: حفظ و پایداری توافق  برجام برای اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت نشست کارشناسان و وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: در این نشست ها باید کاملا جزئیات مشخص و بر اجرای دقیق آنها تاکید شود.

صدراعظم آلمان همچنین خواهان تقویت گفت وگوهای ایران و آلمان درباره موضوعات منطقه ای شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و صدراعظم آلمان در این تماس تلفنی همچنین بر تداوم این گفت وگوها و رایزنی ها میان دو کشور تاکید کردند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.