رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تیبا دو بخریم یا ۲۰۶ تیپ دو + مشخصات فنی

 هیچ کس نمی داند که چرا تیبا هاچ بک تحت عنوان تیبا ۲ به بازار آمد اما به هرحال این خودرو با چند سال اختلاف نسبت به مدل سدان تیبا عرضه شد و علیرغم گذشت حدود یکسال از ورودش به خیابان ها، خودرویی نسبتاً جدید محسوب می شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از خودرو بانک، هیچ کس نمی داند که چرا تیبا هاچ بک تحت عنوان تیبا ۲ به بازار آمد اما به هرحال این خودرو با چند سال اختلاف نسبت به مدل سدان تیبا عرضه شد و علیرغم گذشت حدود یکسال از ورودش به خیابان ها، خودرویی نسبتاً جدید محسوب می شود که نقاط و مثبت و منفی عملکردش برای بسیاری افراد مبهم است. همچنین در پی نوسانات شدید ارزی چند سال گذشته ایران خودرو ناچار به اعمال تغییرات متعددی در مهندسی و تکنولوژی پژو ۲۰۶ شد تا این بچه شیر نه چندان جوان را همچنان بر روی خط تولید حفظ کند. بنابراین در آزمایشی بر آن شدیم تا تیبا ۲ که بر روی پلت فرم ارتقاء یافته پراید شکل گرفته است را در مقابل ۲۰۶ ایرانی شده ایران خودرو قرار دهیم تا برای خریدارانی که قصد خرید یک هاچ بک ارزان قیمت درون شهری دارند، سنگ محکی از مزایا و معایب این دو خودرو نه چندان محبوب وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

طراحی

شاید بهتر باشد که وقت خود را برای توصیف طراحی این خودروها تلف نکنیم. ۲۰۶ قریب به ۱۴ سال است که در بازار حضور دارد و به یک زیباروی به شدت تکراری مبدل شده که جذابیت خود را برای عموم افراد از دست داده است اما تیبا هاچ بک در مقابل عجیب الخلقه و نازیبا اما تازه و متفاوت است. برخی کارشناسان ریشه های طراحی بخش جلو تیبا را الگو برداری از روی لانچیا اپسیلون توصیف می کنند، اما در نمای بغل عملاً این پلت فرم X100 سایپا (پراید ارتقاء یافته) است که حد و مرز هایی همچون فاصله محوری و پیش آمدگی سپر های جلو و عقب از محور چرخ ها را تعیین کرده و طبیعتاً دست طراحان برای ایجاد تغییرات وسیع در این پارامتر ها چندان باز نبوده است.

در نهایت به نمای عقب می رسیم که معجون بد مزه ای از بی حوصلگی و عدم خلاقیت را توامان ارائه می دهد. بر خلاف اصول رایج جهانی که طراحان تلاش می کنند تا تناسبی بین طرح چراغ های جلو و عقب را ارائه دهند، در نمای عقب تیبا ۲ شاهد طرح چراغ های کاملاً متضاد با چراغ های بزرگ جلو هستیم و سادگی درب پنجم و سپر عقب هم هیچ نکته خاصی را به همراه ندارد. بنابراین دقیقاً مشخص نیست که سایپا استعداد طراحان خود را در چه راستایی استفاده می کند چرا که اثری از خلاقیت طراحان در هیچ یک از زوایای این خودرو به چشم نمی خورد.

مشخصات فنی

تیبا از هر جهت نسبت به پراید بهبود پیدا کرده، موتور ۱٫۳ لیتری و ناتوان پراید به لطف افزایش حجم تا ۱٫۵ لیتر و تغییر در سرسیلندر حالا حدود ۸۰ اسب بخار قدرت ارائه می دهد، ضرایب گیربکس اندکی اصلاح شده و مجموعه دیسک و صفحه نیز بزرگتر شده اند. ترمز ها نسبت به پراید تقویت شده اند و در ساختار جلوبندی اثراتی از پیوند ژنتیکی با ریو دیده می شود. همچنین به لطف انجام اصلاحاتی ایمنی تیبا هم حداقل نسبت به پراید مقداری بهبود یافته اما به لطف عدم انتشار نتایج تست های تصادف، حد و اندازه این بهبود به شکل رسمی مشخص نیست.

بنابراین منصفانه است که تیبا را یک قدم مثبت و رو به جلو در ادامه سیر تغییر و تحول خاندان پراید بدانیم. در مقابل پژو ۲۰۶ با موتور ۱٫۴ لیتری ۷۵ اسب بخاری، مشخصاً در مدل فرانسوی و اصلی از نظر ایمنی از تیبا پیشی می گیرد، اما از آنجا که ورژن جدید ایرانی شده هیچ گاه در آزمون تست تصادف شرکت نکرده است و تغییرات این خودرو در طول ۱۴ سال عرضه در بازار ایران نیز روشن نیست، نمی توان در این مورد به درستی قضاوت کرد. به هر حال کمی بعید است که ایمنی ۲۰۶ های فعلی از تیبا پایین تر باشد و در بدبینانه ترین حالت باید هر دو خودرو را از این لحاظ هم سطح دانست.

فضای داخلی

همانطورکه در تصاویر مشاهده می کنید، پژو ۲۰۶ حاضر در میدان از نوع فرانسوی با کارکرد نسبتاً بالاست که به وضوح از نظر کیفیت کابین و زیبایی فضای داخلی نسبت به خودروهای جدید پژو نشان (غایب در تصاویر) برتری دارد. تیبا در مقابل چه از نظر کیفی و چه از نظر زیبایی طراحی داشبورد و فضای کابین هیچ نقطه قوت خاصی نسبت به ۲۰۶ ندارد و یکپارچه و بلا استثنا از پلاستیک خشک و خشن شکل گرفته است، اما برای سرنشینان عقب فضای پا در تیبا بسیار بهتر از ۲۰۶ است و این موردی است که می تواند مورد توجه مصرف کنندگان ایرانی واقع شود.
اندر حکایت دقت در طراحی تیبا اینکه دید رو به عقب (آینه وسط) به دلیل تعبیه سه پشت سری هم اندازه بر روی صندلی عقب در حد فاجعه است و این مورد وقتی تشدید می شود که بدانید ارتفاع شیشه عقب نیز به دلیل تعبیه لولا درون سقف، نسبت به تیبا سدان کاهش یافته. در واقع این وضعیت به قدری بغرنج است که مالک تیبا ناچار شده تا پشت سری وسط را از جای خود خارج کند بلکه روزنه ای از نور و میدان دید برای مواقع لزوم وجود داشته باشد.
در مقابل فرانسوی ها از شیوه رایج در سطح جهان استفاده کرده اند و پشت سری مربوط به سرنشین وسط را با ابعادی کوچکتر و به شکل جذب شده درون صندلی عقب درنظر گرفته اند تا دید رو به عقب حتی المقدور مختل نشود. به هرحال جزییات در کابین تیبا چندان چنگی به دل نمی زند، برای مثال کلید های شیشه برقی عقب (آپشن) با کلید های شیشه برقی پراید مشترک هستند و اتفاقا همچون کلید های پراید از جای خود خارج می شود. جالب تر آنکه آینه های جانبی برقی هم در این خودرو آپشن هستند و مجموعه این دو آپشن در کنار رینگ های اسپرت چرخ، حدوداً ۷۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت را نسبت به نمونه پایه که فاقد این تجهیزات است،به وجود می آورد.

پشت فرمان

توصیف حس و حال رانندگی با ۲۰۶ به نظر کاملا زاید و تکرار مکررات است، چرا که اکثر ایرانیان تجربه رانندگی با این خودرو را داشته اند، اما اگر کنجکاو هستید تا تفاوت رانندگی تیبا هاچ بک را با ۲۰۶ تیپ ۲ بدانید، می توان به مواردی از قبیل احساس بهتر راننده پشت فرمان ۲۰۶ اشاره کرد که هم به موقعیت قرار گیری صندلی، فرمان و ارتفاع نشیمنگاه صندلی ارتباط دارد و هم از کمتر بودن مرکز ثقل و هندلینگ بهتر ۲۰۶ ناشی می شود. در مقابل راننده تیبا به لطف ارتفاع بیشتر، تسلط بهتری بر ابعاد خودرو دارد و این نکته ای است که می تواند به خصوص برای رانندگان تازه کار و کم تجربه از اهمیت ویژه ای برخودار باشد. همچنین فنربندی تیبا در مجموع نرمتر از ۲۰۶ احساس می شود و سرنشینان عقب با کوبش های کمتری بعد از افتادن چرخ ها درون انواع چاله و خندق های موجود در سطح شهر روبرو می شوند.

این نکته شاید از نظر رانندگی اسپرتی و هندلینگ چندان تاثیر گذار نباشد اما با توجه به ماهیت شهری خودروهای این کلاس و شرایط جاده ها و راه های کشورمان می توان نتیجه گرفت که نرم بودن فنربندی در مجموع مزیتی برای تیبا محسوب می شود.
به بخش هیجان انگیز و جالب آزمایش فنی یعنی مقایسه توانایی های حرکتی می رسیم. برای خود ما هم سوال است که بین ۲۰۶ شناخته شده و تیبا که بر اساس پراید ارتقاء یافته کدام یک می تواند در رقابت شانه به شانه برنده میدان باشد.

گفتنی است که این تست به دلیل نزدیک بودن شرایط چندین بار تکرار شده تا حتی المقدور از خطای آن کاسته شود.
تیبا از نظر کشش موتور و ضرایب دنده مشکل چندانی ندارد اما مسئله قلق گیری تعویض دنده ۲ به ۳ وجود دارد که می تواند نتیجه را به نفع راننده پژو ۲۰۶ تغییر دهد. مسئله دیگر به کات آف بسیار پایین موتور تیبا مربوط می شود که در حدود ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تعیین شده است و احساسی شبیه راندن موتورهای دیزل را به راننده منتقل می کند. در واقع برای شتاب گیری بهینه لازم است که تعویض دنده را در حدود ۵۰۰۰ دور بر دقیقه انجام دهید که رقمی مضحک در مقایسه با سایر موتورهای بنزینی به نظر می رسد.
همچنین صدای وارد شده به درون کابین تیبا در دورموتور های بالا به شدت زیاد می شود و از این نظر می تواند به خوبی با خودروهای ارزان قیمت چینی رقابت کند. در مقابل ۲۰۶ علاوه بر آرامش بیشتر کابین و هندلینگ بهتر از نظر ترمز گیری نیز قبراق تر از تیبا ظاهر می شود. هرچند در این مورد نمی توان به قطعیت نظر داد چرا که هیچ یک از خودروهای حاضر در آزمایش کاملاً نو نیستند و ممکن است کیفیت ترمزگیری آن ها نسبت به شرایط ایده آل دچار افت شده باشد.

پیروز میدان

در شرایطی که اوضاع بازار خودروهای ارزان قیمت اصلاً جالب نیست، هر دو خودرو جزو معدود انتخاب های خریداران به حساب می آیند و اگر به دنبال هاچ بک مطمئن و کم دردسر با گیربکس اتوماتیک و حداقل فاکتورهای ایمنی تایید شده هستید، باید نزدیک به ۲ برابر قیمت تیبا را خرج خرید رنو ساندرو کنید! بنابراین مشخص است که انتخاب بین این دو خودرو نبرد بهترین ها نیست و کاملاً برعکس، انتخابی بین بد و بدتر خواهد بود، اما تیبا هاچ بک در حدود ۲۷ میلیون قیمت دارد و خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم حداقل ۳۳ میلیون تومان خرج بر میدارد.
با این حساب مشخص است که با توجه به افت کیفی شدید و عجیب ۲۰۶ های جدید، خرید تیبا با قیمت کمتر ریسک کمتری به همراه دارد و این خودرو نه چندان زیبا، می تواند در بلند مدت هم مخارج نگهداری کمتری را به مالک تحمیل کند، البته که تیبا ۲ به هیچ عنوان خودرو بی عیبی نیست و در بعضی مدل ها مالکین با مشکلاتی در سنسور های چینی موتور مواجه شده اند و یا از سر و صدای اضافی گیربکس این خودرو شکایت دارند، اما چنین مشکلاتی در مقابل فهرست بلند بالا و طویل بلاهایی که ۲۰۶ می تواند سر خریدارش بیاورد به شوخی شبیه است.

بنابراین در انتخاب بین این دو خودرو سه حالت مختلف اتفاق می افتد. در مقایسه نمونه های صفر کیلومتر، تیبا می تواند با قیمت کمتر و هزینه کمتر نگهداری برنده میدان باشد، اما چنانچه نمونه های تمیز و کم کارکرد پژو ۲۰۶ را با قیمتی کمتر از تیبا سراغ دارید، انتخاب این خودرو در مقایسه با تیبا هاچ بک می تواند کاملاً منطقی باشد، اما در سومین حالت اگر بین ۲۰۶ دست دوم و تیبا صفر کیلومتر مردد هستید، باید بین هندلینگ و طراحی بهتر ۲۰۶ در مقابل هزینه نگهداری کمتر و شتاب بهتر تیبا یکی را انتخاب کنید. جدال همیشگی عشق و منطق…
همانطورکه گفتیم هدف از این مقایسه، رقابت تیبا ۲ با پژو ۲۰۶ های جدید ایرانخودرو بوده است اما در روز آزمایش به دلیل عدم دسترسی به ۲۰۶ مدل بالا از یک نمونه قدیمی تیپ ۳ استفاده کردیم، نکته مهم این است که از نظر فنی هیچ تفاوتی بین تیپ ۲ و ۳ وجود ندارد و اختلاف این دو مدل به تجهیزات رفاهی آنها مربوط میشود، برای مثال درحالی که ۲۰۶ تیپ ۲ از شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی همرنگ بدنه و تهویه مطبوع اتوماتیک بی بهره است، تیپ ۳ به عنوان نمونه فول مدل ۱.۴ لیتری با چنین امکاناتی راهی بازار می شد اما به هر روی از نظر مسائل فنی و توانایی های حرکتی تیپ ۳ با نمونه های تیپ ۲ جدید ایرانخودرو مشابهت کامل دارد، هرچند که متاسفانه نمونه های جدید دچار افت کیفیت شده اند.

جدول مشخصات فنی تیبا ۲ و ۲۰۶ تیپ ۲:
مشخصات فنی
مدل تیبا ۲ پژو ۲۰۶ تیپ ۲
پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱٫۴ لیتری
قدرت ۸۰ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر ۱۱۸ نیوتن متر
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم ۱۰۲۵ کیلوگرم
ایمنی نا مشخص ۲ یا ۳ ستاره
بر اساس مدل فرانسوی
شتاب صفر تا صد رسمی اعلام نشده ۱۴٫۱ ثانیه
قیمت حدود ۲۷ میلیون تومان حدود ۳۳ میلیون تومان

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. ناصرخان می گوید

    بخدا که پژو تیپ ۲کلا تکنولوژی ۲۰پیش فرانسه است که در بیست سال آینده هم اگر مثل آن را بزنید شاهکار قرن کردید تیبا ۲۳۴تا۱۰بسازید به نیمی از تکنولوژی وخوشگلی. چابکی وتیزی پژو وجود ندارتیبا وپراید ارابه مرگند شما تیبایی که ۴سال کارمیکنه اردور نگاهش کن وپژویی که ۱۵سال دارمار می‌کنه نگاه کن متوجه میشی اصلا هیچ چیزی برای گفتن تیبا ندارد

  2. محمد szt می گوید

    سلام.ناصر خان شما یه جور میگی کیفیت پژو انگار مستقیم از فرانسه مونتاژ میشه و تیبا تو ایران جمع میشه.رو همشون قطعات درجه ۳. ۴ میبندن دیگه.کدوم محصول الان کیفیت لارم رو داره که تیبا رو انقدر تخریب میکنی.. شمل بپرس استهلاک پژو و سمند خیلی بیشتر از تیباس.اگر قطعلت و مونتاژ با کیفیت بود محصولات ایرانخودرو انقدر تو تعمیرگاه جا خوش نمیکرد.. ۲۰۶ قبل تحریم قبول دارم از نظر کیفی و شتاب حرف واسه گفتن داشت و به قیمتش میرزید ولی تولید بعد تحریم آشغال شده و فرقی با تیبا ندارن زیاد.از طرفی شترگاو پلنگ شدن پژو استهلاک و خرجش رو چندبرابر کرده.به نویسنده بگم تیپ۲ بخواد رو ۵۵۰۰ دنده کشی کنده طولی نمیکشه واشر میزنه.پس خیلی دور بالا بدردش نمیخوره.حداکثر گشتاورش رو ۳۶۰۰ و بیش از این فشار مضاعف رو موتور و مصرف سوخت بیشتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.