مسعود اطیابی: اکران فیلم‌های خارجی توان رقابتی فیلم‌های داخلی را افزایش می‌دهد

کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» یکی از مزیت‌های اکران فیلم‌های خارجی را عدم کپی‌برداری فیلمسازان ایرانی از فیلمنامه‌های جهانی دانست و افزود: اگر در طول سال فیلم‌های سینمای جهان را به صورت گسترده در کشور اکران کنیم، از تقلید و کپی‌برداری پیشگیری می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از آنا،مسعود اطیابی؛ کارگردان سینمای ایران در خصوص اکران فیلم‌های خارجی در کشور با اشاره به اینکه ضرورت اکران فیلم‌های خارجی در کشور احساس می‌شود، عنوان کرد: نمی‌توانیم به همین راحتی مانع اکران فیلم‌های خارجی شویم اما این مهم را نیز باید در نظر بگیریم که عملی کردن این اقدام، زیرساخت‌هایی را می‌طلبد که باید اجرایی شوند.

وی ادامه داد: منظور از زیرساخت‌ها آمادشدن زمینه و ظرفیتی است که در سینمای ملی خودمان برای نمایش آثار جهانی داریم. به عنوان مثال بهترین حالت این است که اکران همزمان با دیگر کشورها داشته باشیم اما برای رسیدن به این ایده‌آل به خیلی از المان‌ها نیاز داریم بنابراین باید ظرفیت سینمای ملی را به سمتی برد که توانایی رقابت با آثار خارجی را داشته باشد.

این کارگردان ضمن تاکید بر اینکه نباید نگاه تجاری به معنای کاسب‌کارانه به این امر داشت، توضیح داد: در زمان انتخاب آثار خارجی برای اکران عمومی نباید با دید کاسب‌کارانه به آن‌ها نگاه شود. با اینکه مسئولین سینما در تمام این سال‌ها تصور می‌کردند با اکران فیلم‌های خارجی به حاشیه رانده می‌شوند اما من بر این باورم که با یک برنامه‌ریزی صحیح و با توجه به همان زیرساخت‌های لازم و مهیا کردن شرایط مناسب می‌توان در این امر موفق عمل کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» اکران محدود آثار خارجی را یک تصمیم زودهنگام تلقی کرد و گفت: شرایط مدیریتی در سینمای امروز در موقعیتی قرار دارد که اگر به یک نقطه ثابت در نگاه ملی به سینمای کشورمان نرسیم، نمی‌توانیم در سطح اکران فیلم‌های خارجی به یک دیدگاه مشترک و جامع دست یابیم و در نهایت یک عملکرد واحد داشته باشیم. این در شرایطی است که توانایی سینمایی ما از نظر عوامل؛ چه عوامل پشت دوربین و چه عوامل بالا است و حتی می‌تواند تولیداتی داشته باشد که بعضا به کشورهای دیگر صادر کند.

وی در ادامه یکی از مزیت‌های اکران فیلم‌های خارجی را عدم کپی‌برداری فیلمسازان ایرانی از فیلمنامه‌های جهانی دانست و افزود: اگر در طول سال فیلم‌های سینمای جهان را به صورت گسترده در کشور اکران کنیم، از تقلید پیشگیری می‌شود. زمانی که فیلم‌ها به صورت عمومی اکران شوند و در معرض تماشای مخاطبان قرار بگیرند در واقع یک سوژه سوخته به شمار می‌آیند و از آنجایی هم قانون کپی‌رایت در کشور اجرا نمی‌شود این امر موجب خواهد شد تقلید خیلی کمتری از آثار خارجی صورت بگیرد.

اطیابی درباره نقش بخش خصوصی در نمایش فیلم‌های خارجی نیز بیان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی مهجور مانده است. با اینکه یکی از راه‌های رقابت سینمای ملی با سینمای جهانی تولید آثار مشترک با کشورهای دیگر است اما تولید آثار مشترک دغدغه دولت نیست و متاسفانه فضای بین‌الملل سینمای ایران در حد اعزام برخی سینماگران و مدیران به جشنواره‌ها خارجی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.