رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توصیه های روان‌شناسی برای سفرهای نوروزی

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از تصادفات در کشور ناشی از عوامل روانی است، گفت: جز مسائل فنی، تقریبا در تمام تصادفات عدم توجه و تمرکز راننده، پرخاشگری، خواب آلودگی و تعجیل در رانندگی تاثیر داشته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، علی اسدی درخصوص نکات و توصیه های سلامت روان در سفرهای نوروزی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد تصادفات در کشور ناشی از عوامل روانی است، گفت: تصادفات علت سوم مرگ‌ ومیر در کشور است و آسیب هایی که وارد می کند، نه تنها موجب مرگ، بلکه منجر به آسیب‌های جسمی و روانی می شود، به جز مسائل فنی، تقریبا در تمام تصادفات عدم توجه و تمرکز راننده، پرخاشگری، خواب آلودگی و تعجیل در رانندگی تاثیر داشته است و لذا رعایت نکات سلامت روان در جاده ها و در حین رانندگی اولین اولویت در به سلامت رسیدن هموطنان است و کافی است که مردم آرامش خود را در حین رانندگی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز تعداد سفرها و بار ترافیک در سطح کشور افزایش پیدا می کند و رعایت نکات ایمنی و دوری از تنش ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: اولین توصیه این است که رانندگانی که مسافت طولانی در پیش دارند، از شب قبل خواب کافی داشته باشند، چراکه خواب کافی در توجه و تمرکز راننده تاثیر به سزایی داشته و آرامش جسمی و روانی آنها را در پی دارد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: رانندگان از استراحت های بین راهی بعداز طی مسافت طولانی پزهیز نکنند، این استراحت ها به رفع تنش و تمدد اعصاب رانندگان کمک می کند و بعد از ۲ تا ۴ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه را به استراحت اختصاص دهند.

اسدی تصریح کرد: معمولا در مواقعی که رانندگان پشت ترافیک های طولانی مکث می کنند، تحمل خود را از دست داده و خستگی ناشی از ترافیک باعث می شود، بعداز رهایی از آن، با سرعت بیشتری مسافت را طی کنند که در این مواقع توصیه می شود، صندلی ها خودروها را مایل کرده و عضلات بدن را شل کنند، یا اینکه از خودروها خارج شوند و تمام مدت ترافیک را در حالت انقباض و تنش به سر نبرند و تا حد امکان شرایط ماندن در ترافیک را برای خود آسان کنند.

وی درخصوص موسیقی حین رانندگی گفت: موسیقی ملایم می تواند افراد را به آرامش دعوت کند و خستگی ترافیک را کاهش دهد و لذا از گوش دادن به موسیقی هایی با ریتم تند و صدای بلند خودداری شود.

اسدی با بیان اینکه رانندگان و سایر سرنشینان باید از گفت و گوی طولانی با تلفن همراه خودداری کنند، تاکید کرد: مهم ترین مساله در حین رانندگی حفظ تمرکز رانندگان است، بنابراین گفت و گو با تلفن همراه و ارسال پیامک یا تماشای فیلم بر کاهش توجه تاثیر منفی دارد و این موضوع میزان سرعت عمل افراد را در کنترل خودرو کاهش می دهد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: سرنشینان خودرو باید حتی الامکان از گفت و گوهای جدی که راجع به مشکلات خانوادگی است، خودداری کنند، رانندگی نیاز به آرامش دارد، بنابراین باید از هر عاملی که این آرامش را برهم می زند، خودداری شود.

براساس گزارش وبدا، وی درخصوص اینکه باید به نیازهای تفریحی و رفاهی کودکان و نوجوانان نیز توجه شود، گفت: فرزندان به دلیل نیازها و سرگرمی های متفاوتی که با والدین دارند، انتظار درک متقابل دارند، بنابراین والدین باید امکانات و سرگرمی های آنها را درحد توان فراهم کنند تا خانواده در حین سفر دچار عصبانیت و دعوا خصوصا در حین رانندگی نشوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.