رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

یارانه ۷۷ میلیون نفر از ۳.۶ میلیون گذشت

با واریز یارانه مهرماه هشتادمین مرحله از پرداخت‌های نقدی بین خانوارها انجام شد و مجموع دریافتی افرادی که از ابتدا در لیست دریافت‌کنندگان قرار داشته‌اند به سه میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید.

 به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، عمده خانوارهای ایرانی چه آنهایی که نیازمند و چه آنهایی که غیرنیازمندند عادت کرده‌اند که در ۲۶ هر ماه حساب یارانه شارژ شده‌ای داشته باشند. رقمی ناچیز در حد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان که به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و برای برخی قابل اهمیت و برخی دیگر هیچ اهمیتی ندارد، چرا که نمی‌تواند جایی در بین هزینه‌های و درآمدهای بالای این خانوارها داشته باشد. اما به هر حال هر دو گروه  راس ساعت ۲۴ روز مقرر این مبلغ را دریافت می‌کنند.

از آذر ۱۳۸۹ تاکنون و در بیش از شش سالی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته هشتاد مرحله پرداختی با مبلغ یکسان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است. در این مدت لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت دستخوش تغییراتی به دلیل تولد، وفات و در راس آن غربالگری یارانه‌بگیران شده است، اما در نهایت تعداد قابل توجهی از جمع یارانه بگیران کنار نرفته و همچنان و البته برخلاف قانون تعداد زیادی از اقشار پردرآمدی که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند همچنان این مبلغ را در هر ماه دریافت می‌کنند.

طبق آخرین آماری که مدتی پیش از سوی نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه – اعلام شد حدود ۷۷ میلیون نفر در هر ماه یارانه دریافت می‌کنند، این تعداد در هر ماه حدود ۳۴۰۰ و در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه پرداخت یارانه خواهند داشت. این در حالی است که با وجود اقدام برای حذف پردرآمدها در حدود دو سال اخیر حدود چهار میلیون نفر حذف شده‌اند که به دلیل اعتراض و اشتباهات رخ داده در حذف، یارانه حدود یک میلیون نفر برقرار شده است. این در حالی است که در این مدت آمار عملکرد دولت در حذف غیرنیازمندان تغییری نداشته و نشانی از حذف تعداد بیشتری ندارد.

در حال حاضر در کنار تعداد بیش از ۷۵ میلیونی که در هر ماه یارانه به حسابشان واریز در سال جاری و بر اساس قانون بودجه مبلغی به گروه‌های دیگر نیز اختصاص پیدا کرده که همراه با یارانه‌ها پرداخت خواهد شد. در بخش مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه، طبق ماده (۷۹) قانون برنامه ششم توسعه، موضوع افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مورد توجه است. بر این اساس در قانون بودجه از مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومانی که برای مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده حدود ۴٠٠٠ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده‌اند.

بنابراین از ابتدای سال جاری ستاد هدفمندی یارانه‌ها این سیاست را به اجرا در آورد و همزمان با پرداخت هفتادوچهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی، سهم خانوارهای مورد هدف یعنی مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی افزایش یافته و در کنار یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و همچنان نیز در هر ماه واریز می‌شود. بر این اساس خانوارهای یک نفره ۹۵ هزار تومان، دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، خانوار سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۳۳۷ هزار تومان و خانوار پنج‌نفره و بیشتر ۳۶۵ هزار تومان دریافتی خواهند داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.