رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رییس جمهورفردا به نیویورک می‌رود

رئیس‌جمهوری کشورمان جهت حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، فردا تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان فردا(یکشنبه- ۲۶ شهریور) با همراهی وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای کابینه دولت، جهت حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، روحانی قرار است در سفر کوتاه و فشرده‌ی خود، علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با ایرانیان مقیم نیویورک و جمعی از مسلمانان و نخبگان سیاسی این کشور دیدار داشته باشد.

دیدار و گفت‌و گوی دو جانبه با تعدادی از روسای کشورهای مهم و همچنین انجام مصاحبه با اصحاب رسانه و مطبوعات از جمله دیگر برنامه‌های روحانی در حاشیه پنجمین حضور خود در کسوت رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است.

حسن روحانی سال ۱۳۹۲ در نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد که با اجماع اعضا به تصویب رسید.

وی در این سفر با ۱۱ نفر از روسای دولت‌ها و مقامات ارشد بین‌المللی از جمله بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفت‌گو کرد.

 از اتفاقات مهم نخستین سفر رئیس جمهور روحانی به نیویورک برقراری مکالمه تلفنی میان او و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش بود. برای نخستین بار بعد از قطع روابط از سال ۱۹۷۹، مقامات بلندپایه دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر تماس گرفتند. در این تماس دو طرف ضمن احترام به یکدیگر، تلاش کردند خطوط کلی برای حل موفقیت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران را مشخص کنند.

روحانی در دومین سفر خود به نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل با روسای جمهور، نخست‌وزیران و برخی مقامات بین‌المللی از جمله دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اروپایی و روسای جمهور فرانسه، ترکیه، عراق، سوئیس، بولیوی، اتریش، اسلوونی، ونزوئلا و گینه و نخست‌وزیران انگلیس، ژاپن، گرجستان، عراق، لبنان، وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار روحانی با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس که روابط دیپلماتیکش با ایران قطع بود، از دیدارهای مهم این سفر به محسوب می‌شود. این اولین دیدار مقامات اجرایی عالی‌رتبه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی انگلیس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آمد.

انجام دوازده دیدار با سران و مقامات بلند پایه کشورهای حاضر در مقر سازمان ملل دیدار نیز ماحصل روحانی از سومین سفر به نیویورک بود. رئیس‌جمهوری در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدارهای خود با دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اروپا و سران کشورهای فرانسه، ترکیه، ایتالیا، ژاپن، برزیل، سوئد، بولیوی، اکوادور،‌ افغانستان و… سنگال مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد توجه قرار داد.

رئیس دولت تدبیر و امید در آخرین سفر خود به نیویورک  در نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش با روسای‌جمهور فرانسه، سوئیس، ترکیه، اسلوونی و بلغارستان و نخست‌وزیران بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئد، نروژ، یونان، پاکستان و عراق و دبیر کل سازمان ملل متحد درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ایی و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل متحد و تنها رکنی است که تمام کشورهای عضو در آن شرکت دارند. این مجمع جلساتی سالانه به ریاست یکی از اعضا که منتخب تمام دیگر اعضا است، برگزار می‌کند. تصمیماتی که در مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ می‌شوند ( بجزدر موارد معینی که به امور داخلی سازمان بر می‌گردد)، دارای جنبه توصیه‌ای هستند. دولت‌ها معمولا خود را نسبت به برخی از قطعنامه‌های مجمع ملتزم می‌دانند و برای آن شانی نظیر یک معاهده قایل می‌شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.