رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

همه بازیگرانی که نقش جوکر را ایفا کرده اند + تصاویر

جوکر به عنوان یکی از شخصیت های مهم سینمایی مورد توجه بسیاری از بازیگران هالیوودی برای ایفای نقش این کاراکتر قرار گرفت.

به گزارش اینتیتر، در طول تاریخ سینما و در میان کتابهای کامیک ، تبهکاری به محبوبیت جوکر وجود ندارد که به این شکل به یاد ماندنی شود . کاراکتر جوکر حدود ۷۰ سال پیش متولد شد . این کاراکتر تبهکار و شگفت انگیز  در قالب کامیک های بتمن حیات یافت و آنقدر به شهرت رسید که حتی عده ای در سراسر جهان کامیک های بتمن را با نام جوکر میشناسند . این ضد قهرمان که در طی ۷ دهه اخیر ، در فیلم ها ، سریال ها ، انیمیشن ها ، بازی های ویدئویی و … برگرفته از کامیک بتمن ، حضور داشته است ، تقریبا از ابتدا دشمن اصلی بتمن به شمار می رود .

کریستوفر نولان کارگردان بزرگ هالیوود که ساخت سه تا از پرمخاطب ترین آثار برگرفته از کامیک بتمن را در کارنامه دارد ، در سال ۲۰۰۸ بعد از ساخت فیلم ” شوالیه تاریکی ” بیان کرد که تا کنون فیلمی ندیده است که به این شکل کاراکتر دوم فیلم و تبهکار فیلم [ جوکر ] از کاراکتر اول و قهرمان فیلم [ بتمن ] نزد طرفداران محبوب تر باشد .

کاراکتر جوکر ، کاراکتر بزرگیست و زوایای پیچیده شخصیتی این کاراکتر باعث شده است که بسیاری از بازیگران درجه یک هالیوود ، از قبول نقش این کاراکتر در فیلم های مختلف سر باز بزنند  حتی بسیاری از بازیگرانی هم که این نقش را پذیرفته اند ، آن را خراب کرده اند و این موضوع روی سابقه بازیگری آنها نیز تاثیر گذاشته است . اما فقط عده انگشت شماری توانسته اند این کاراکتر را آن طور که حق آن است ادا کنند و به دنبال این موفقیت نامشان در تاریخ سینما جاودانه شد .

در این مقاله به بازیگرانی میپردازیم که تاکنون نقش جوکر را در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی ایفا کرده اند.

سزار رومرو

همه بازیگرانی که نقش جوکر را ایفا کرده اند

سزار رومرو اولین بازیگری بود که نقش جوکر را در مقابل دوربین تلویزیون ایفا کرد . وی در پانزدهم فوریه ۱۰۹۷ در نیویورک ، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۶ و در سن ۵۹ سالگی ، ایفای نقش اولین کارکتر جوکر در مقابل دوربین به او محول شد . نقش او در سریال ” بتمن ” شکل گرفت که در آن زمان با اقبال بسیار خوبی مواجه شد. رومرو ، یکی از بهترین و با استعدادترین بازیگران زمان خودش بود.

وی پیش از پذیرفتن این نقش ، سابقه بسیاری در زمینه بازیگری داشت. در این سریال ایفای نقش بتمن را ” آدام وست ” بر عهده داشت ، او در مستندی که بعدها درباره همین سریال تهیه شد، عنوان کرد : ” رومرو انرژی و جذابیت بالایی به نقش جوکر افزود ، نمیدانم چطور این کار را کرد .! ” خود رومرو درباره ایفای کارکتر جوکر میگوید : ” وقتی شما لباس جوکر را به تن میکنید ، کار شما برای ایفای نقش خیلی راحت تر میشود ، از آنجا که این لباس ، خودش کاراکتر را در شما نهادینه میکند . ” رومرو در اول ژانویه سال ۱۹۹۴ از دنیا رفت و به عنوان اولین بازیگری نام گرفت که نقش جوکر را در مقابل دوربین ایفا کرده است.

جک نیکلسون 

همه بازیگرانی که نقش جوکر را ایفا کرده اند

جک نیکلسون ، اسطوره برجسته بازیگری و بازیگر توانای هالیوود ، در سال ۱۹۸۹ کار ایفای نقش شاهزاده جرم ( جوکر ) را در فیلم ” بتمن ” پذیرفت . همزمان با ایفای نقش او و اکران این فیلم ، اولین حضور کاراکتر جوکر بر روی پرده سینماها نیز شکل گرفت . نیکلسون در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۳۷ در نیوجرسی به دنیا آمد و توانایی او در بازیگری از همان دوران جوانی مشهود بود . او پیش از ایفای این نقش بازیگر مطرحی به شمار می آمد و فیلم ” درخشان ” را در کارنامه خود داشت که جزء شاهکارهای ژانر وحشت تاریخ سینما به شمار میرود .

کارگردان فیلم بتمن که نیکلسون در آن ایفای نقش کرد ، تیم بورتون بود . نیکلسون در یک مصاحبه مطبوعاتی عنوان کرده بود : “نقش جوکر را به این دلیل پذیرفتم که با ایده ها و نوع بینش تیم بورتون به کامیک های بتمن و کاراکتر جوکر آشنا بودم ؛ تیم بورتون یک نابغه است و میداند که چگونه کارکتر جوکر را دربیاورد . نیکلسون در حال حاضر ۸۰ سال دارد و از اسطوره های سینما هالیوود به شمار می‌رود .

هیث لجر

همه بازیگرانی که نقش جوکر را ایفا کرده اند

تا پیش از سال ۲۰۰۸ ، جوکر سینمای جهان ” جک نیکلسون ” بود و همه مردم با شنیدن نام جوکر ، چهره نیکلسون در ذهنشان تداعی میشد ؛ اما در سال ۲۰۰۸ اتفاقی عجیب رخ داد . بازیگری که شاید خیلی از طرفداران او را نمی شناختند و پیشینه بسیار حرفه ای نیز نداشت ، درخشید . در سال ۲۰۰۷ کارگردان بزرگ هالیوود ، کریستوفر نولان تصمیم گرفت تا شماره دوم از سه گانه بتمن خودش را بسازد ، سه گانه ای که طبق نظر برخی از منتقدان برترین سه گانه تاریخ سینما است . نولان متقاعد شد تا از کارکتر جوکر در فیلم خودش استفاده کند و این را نیز میدانست که اگر کارکتر جوکر فیلمش موفق نباشد ، فیلم او نیز تحت تاثیر قرار میگرفت ، به این خاطر که کسی دوست نداشت چهره ثبت شده جوکر در ذهنش را بعد از گذشت ۲۰ سال از نیکلسون به بازیگر دیگری تغییر دهد.

پیشنهاد های بسیاری به نولان میشد که برای انتخاب کارکتر جوکر فیلمش ، از بازیگران بزرگ و مشهور استفاده کند ، اما نولان انتخاب دیگری داشت . زمانی که او نام هیث لدجر را به عنوان بازیگر انتخابی اش برای کارکتر جوکر معرفی کرد ، موجی از انتقاد به سمت او روانه شد ، تا جایی که در آن زمان و پیش از اکران فیلم این جمله بین طرفداران بسیار معروف شد که ” اگر نولان به شکل تصادفی یک نفر را از کوچه و خیابان انتخاب میکرد و کارکتر جوکر را به او میداد ، خیلی بهتر از هیث لدجر میتوانست نقش جوکر را ایفا کند .

این جریانات سپری شد و فیلمبرداری فیلم ” شوالیه تاریکی ” نولان در آخرین ماه سال ۲۰۰۷ به پایان رسید . یک ماه بعد و در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۸ خبر مرگ هیث لدجر منتشر شد و همه را در شوک فرو برد . علت مرگ او توسط پلیس ، استفاده بیش از حد از قرص های آرامبخش گزارش شد . بعد از مرگ لدجر ۲۸ ساله ، دیگر کسی به او انتقادی نکرد و همه به مدت ۶ ماه انتظار کشیدند تا در تابستان سال ۲۰۰۸ فیلم او را ببینند .

بعد از اکران فیلم ، همه چیز تغییر کرد . منتقدانی که بدون دلیل لدجر را مورد آماج انتقاد های تند خودشان قرار داده بودند ، حرفشان را پس گرفتند ، تمام افرادی که از سینما خارج میشدند بدون شک تصویر ذهنیشان از جوکر تغییر کرده بود و هیث لدجر با بازی فوق العاده درخشان خودش در این نقش همه محاسبات را تغییر داده بود .

همه لدجر را به خاطر بازی درخشانش تحسین کردند و عده ای بازی او را در کنار کاراکتر پدرخوانده با ایفای نقش مارلون براندو دو ایفای نقش بزرگ تاریخ سینما قلمداد کردند . ۷ ماه بعد و در ژانویه ۲۰۰۹ ، جایزه اسکار برای بهترین نقش مکمل سال به کارکتر جوکر و هیث لدجر رسید . اما او دیگر در قید حیات نبود که جایزه اش را با دستان خودش بپذیرد و خانواده اش به جای وی روی سن آمدند و مورد تشویق بسیار زیاد حضار قرار گرفتند .

بعد از فوت لدجر ، جک نیکلسون در مصاحبه های مطبوعاتی عنوان کرد : ” پیش از اینکه هیث بخواهد نقش جوکر را بپذیرد پیش من آمد و از من درباره ایفای آن کمک خواست . من به او یک جمله گفتم و آن هم اینکه ، زمانی که نقش جوکر را بازی میکنی دیگر نمیتوانی هیچوقت از آن خارج شوی و هیچ چیز مانند قبل نخواهد بود .! ” بعد از مرگ لدجر خیلی ها بر این باور بودند که بیرون آمدن از این نقش برای او غیر ممکن بوده است و سرانجام نقش جوکر او را از پا درآورد و آخرین نقش این بازیگر جوان در طول زندگی اش شد .

جرد لتو

همه بازیگرانی که نقش جوکر را ایفا کرده اند

بعد از اتفاقات درام و عجیبی که در پی انتشار فیلم دوم نولان رخ داد ، کارکتر جوکر در انحصار هیث لدجر قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۶ فقط در انیمیشن ها از این کاراکتر استفاده شد تا اینکه شرکت ” دی سی ” و ” برادران وارنر ” تصمیم گرفتند که در فیلم ضدقهرمانی خودشان با نام ” جوخه انتهار ” از این کارکتر مرموز استفاده کنند .

ایفای نقش جوکر بعد از هیث لدجر بسیار سخت بود اما در هر صورت این نقش به ” جرد لتو ” رسید . او در بیست و ششم دسامبر ۱۹۷۱ در لس آنجلس به دنیا آمد و در نظرسنجی ها تواناترین فرد برای ایفای این نقش انتخاب شد . فیلم جوخه انتحار اکران شد و فیلم موفقیت بسیاری کسب کرد . اما هیچوقت جرد لتو نتوانست جایگاه لدجر را کسب کند و فقط نگاهی متفات از کاراکتر جوکر ارائه داد

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.