افشای توافق محرمانه قطر با کشورهای عربی

عربستان، امارات، بحرین و مصر در اظهاراتی جدید قطر را متهم به نقض توافقنامه محرمانه ای در سال ۲۰۱۳ کردند که طبق آن دوحه به دخالت نکردن در امور کشورهای عرب همسایه تعهد داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان، امارات، بحرین و مصر با افشای محتوای توافقنامه محرمانه ای که در سال ۲۰۱۳ به امضای دوحه رسیده بود، فشار بر قطر را افزایش دادند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا،بر اساس این گزارش؛ طبق این توافقنامه که محتوایش تاکنون محرمانه مانده بود، قطر متعهد شده که در امور داخلی این چهار کشور دخالت نکند.
متن این توافقنامه ساعاتی پیش از سوی سی ان ان افشا و سپس توسط مقام های عربستان سعودی در شبکه های مجازی منتشر شد.
چهار کشور تحریم کننده قطر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند متن این توافقنامه که برای حل اختلافی در آن زمان میان دوحه و این کشورها امضا شده بود،نشان می دهد که قطر بدون تردید در عمل به تعهداتش ناموفق بوده و کاملا آنها را نقض کرده است.

براساس گزارش رویترز، مقام های قطری پاسخی به درخواست رویترز برای توضیح در این زمینه نداند اما یک سخنگوی دولتی قطر در اظهاراتی به سی ان ان گفت که عربستان و امارات روح توافقنامه سال ۲۰۱۳ ریاض را نقض کرده و در حمله به حاکمیت قطر زیاده روی می کنند.
شیخ سیف بن احمد آل ثانی مدیر اداره روابط دولت قطر افزود: متن توافقنامه نشان می دهد که هدف از آن تضمین همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در چارچوبی شفاف بوده است.

به نوشته رویترز، توافقنامه ۲۰۱۳ در نشستی در ریاض حاصل شده و به امضای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و شیخ صباح احمد الصباح امیر کویت رسید و ساز و کار پیاده سازی آن توسط وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امضا شد.
این توافقنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را از حمایت جریان های سیاسی که هر کدام از این کشورها را تهدید می کند، منع کرده و آن دسته از رهبران اخوان المسلمین که تبعه این کشورها نیستند را ملزم به ترک منطقه می کند.

به گزارش ایرنا، بحران میان قطر و عربستان، امارات، بحرین و مصر زمانی آغاز شد که این چهار کشور به سرکردگی عربستان از پنجم ژوئن گذشته (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از سازمان های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.
وزارت خارجه قطر با رد همه این اتهامات تاکید کرد که این سه کشور با همکاری مصر، به دنبال تحمیل قیمومیت خود بر تصمیمات ملی قطر هستند.

کویت در جهت میانجیگری برای حل این بحران فهرستی از خواسته های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و مصر را که حاوی ۱۳ ماده از جمله توقف حمایت از تروریسم، کاهش روابط دیپلماتیک با ایران و تعطیلی شبکه 'الجزیره' است به قطر تحویل داد. اما وزارت خارجه قطر با رد این خواسته ها، آنها را غیر قابل اجرا دانست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.