پیامدهای فرمان ترامپ برای ایرانیان ساکن آمریکا

به نوشته آسوشیتد پرس، فرمان مهاجرتی ترامپ اعضای خانواده‌های آمریکایی‌های ایرانی‌تبار را از یکدیگر جدا می‌کند.

 آسوشیتد پرس در مطلبی نوشت: تاریخ مراسم ازدواج تغییر کرده و سفر اعضای خانواده به تأخیر افتاده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از العالم، ممنوعیت سفر دولت ترامپ، گرچه تنها سایه‌ای از اصلِ آن باقی مانده است، ضربه سنگینی به جامعه آمریکایی‌های ایرانی‌تبار وارد کرده است؛ جامعه‌ای که پیوندهای خانوادگی در آن بسیار عمیق است و دوستان و اعضای خانواده به طور معمول میان تهران و لس‌آنجلس در رفت و آمد هستند.

اما این تنها مانع مهاجرتی نیست که جامعه ایرانی‌ها با آن روبرو شده است. به گفته وکلای مهاجرت، ایرانی‌هایی که برای حضورشان در آمریکا روادید صادر می‌شود با فرایند ارزیابی که می‌تواند ماه‌ها و حتی بیشتر به درازا بکشد، ممکن است برای دریافت اجازه ورود به آمریکا با دشواری‌هایی روبرو شوند.

در این میان، خانواده‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. آسوشیتد پرس سپس به چندین ایرانی اشاره می‌کند که به دلیل اجرای بخشی از فرمان ترامپ، اعضای خانواده‌هایشان قادر نیستند به آمریکا سفر کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: نسخه تضعیف‌شده سیاست دونالد ترامپ که از چند روز پیش به اجرا گذاشته شد، محدودیت‌هایی را برای صدور روادید اتباع ۶ کشور عمدتاً مسلمان – از جمله ایران — اِعمال می‌کند. بر اساس این محدودیت موقت، افرادی که می‌خواهند روادید آمریکا را دریافت کنند باید وجود پیوندهای خویشاوندی نزدیک را در آمریکا اثبات کنند و یا نشان دهند با نهادهایی مثل مدارس و یک کسب و کار، رابطه نزدیکی دارند.

بنا بر تخمین‌های اداره آمار آمریکا، ایالات متحده حدود ۳۷۰ هزار مهاجر ایرانی دارد که در قیاس با سایر کشورهای هدف گرفته‌شده از سوی فرمان ترامپ – سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن – بسیار بیشتر است.

علی‌رغم تاریخ طولانی تنش میان تهران و واشینگتن، پیوند‌های شخصی میان شهروندان این دو کشور عمیق مانده است.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا می‌گوید: «همه تحت تأثیر این فرمان هستند چون در ایران خویشاوند دارند و سفرهای زیادی هم انجام می‌شود.»

اما سفر به آمریکا همیشه آسان نیست و عمر این چالش از عمر دولت ترامپ طولانی‌تر است.

از آنجایی که آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد، ایرانی‌ها برای انجام مصاحبه دریافت روادید باید به سایر کشورها سفر کنند؛ امری که به صرف زمان و پول نیاز دارد.

همچنین به گفته وکلای امور مهاجرت، تأیید روادید ایرانی‌ها در قیاس با شهروندان بسیاری از کشورها می‌تواند طولانی‌تر باشد.

الی بولر، وکیل مهاجرت در لس آنجلس می‌گوید: «دریافت روادید و بررسی سوابق افراد حتی در زمان اوباما هم بسیار دشوار بود؛ اما حالا این وضع به سیاست رسمی تبدیل شده است.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.