بازیگران زنی که موی سرشان را تراشیدند!
مهم ترین فیلم هایی که موی بازیگران زن آنها به طور کامل تراشیده شده است؛ این تمهید چقدر به کمک فیلم آمده؟ اصلا چنین کاری لازم بوده؟
به گزارش اینتیتر به نقل از هفت صبح ، تراشیدن موی سر بازیگر یکی از تمهیداتی است که برخی کارگردان ها برای باورپذیرتر شدن قصه شان به کار بسته اند. مشهورترینش در فیلم «سرب» مسعود کیمیایی اتفاق افتاد و بعد از آن کارگردان های دیگر چنین روشی را پیش گرفتند. نتیجه چه شده؟ آیا تراشیدن موی بازیگر به درام کمک کرده است؟ نکته جالب آنکه فیلم هایی که موی بازیگر از ته تراشیده شده مشکل خاصی در اکران نداشته اند.
فریما فرجامی؛ سرب؛ ۱۳۶۷
دلیل تراشیدن مو: تمهید تراشیدن موی سر خانم فرجامی برای باورپذیرتر کردن داستان بوده. حتما بازخوانی این روایت از جلال الدین معیریان طراح گریم «سرب»ی جذاب است. «آقای کیمیایی به من گفت قصد دارم موهای خانم فرجامی را در فیلم از ته بزنیم، برای اثرگذاری در فیلم، چرا که مردم معتقدند اینها تیفوس دارند و می خواهند به بهانه تیفوس آنها را از کشور بیرون کنند. من به آقای کیمیایی گفتم می توانم برای خانم فرجامی پوستی بسازم که موی تراشیده شده احساس شود و نیازی به این کار نباشد، اما آقای کیمیایی مخالفت کردند و گفتن خانم فرجامی اجازه دادهاند موهای شان از ته تراشیده شود.»
رویا نونهالی؛ زندان زنان؛ ۱۳۷۹
دلیل تراشیدن مو: روند قصه به گونه ای پیش می رود که کاراکتر رویا نونهالی (میترا) مجبور به تراشیدن موی سر می شود. در زندان زنان، رییس جدید، قوانین تازه ای برای افراد خاطی در نظر می گیرد اما میترا که به خاطر قتل ناپدری خود زندانی است تن به این قوانین نمی دهد و حاضر به انجام آنها نیست. به همین خاطر با کوتاه شدن موی سر و حبس در سلول انفرادی تنبیه می شود. به این ترتیب تراشیدن سر بازیگر در «زندان زنان» توجیه دراماتیک می یابد.
زهرا داودنژاد؛ بچه های بد؛ ۱۳۷۹
دلیل تراشیدن مو: شخصیت رویا دختری نامتعادل است و داودنژاد برای قرابت بیشتر درون و ظاهر شخصیت تصمیم گرفت او را کچل کند. این تمهید البته چندان به کمک فیلم نمی آید. روایت خانم داودنژاد از این تجربه جالب است: «این کار به دلیل این بود که فیلم ایجاب می کرد و پدرم از من خواسته بود و در آن موقع با روحیه ای که داشتم، این کار را دوست داشتم. برایم یک اتفاق جدیدی بود. به نظر قبول کردن چنین ریسک هایی بستگی دارد به فیلم، فیلمنامه و کسی که از من درخواست این کار را می کند.
نیلوفر خوش خلق؛ بوی بهشت؛ ۱۳۸۰
دلیل تراشیدن مو: همان طور که متوجه شدید کچل کردن خانم خوش خلق در راستای قصه است یعنی جز این نمی توان داستان را روایت کرد. نیلوفر خوش خلق درباره این تجربه گفته: «آقای محسنی گفتند باید موهایت را کوتاه کنی. آن را با ماشین زدم و یک سانتر مو داشتم اما گفتند کاملا کچل کنید. برایم جالب بود. این نقش را قبول کردم چون کاراکتر خاصی بود.»
خاطره حاتمی؛ قرنطینه؛ ۱۳۸۶
دلیل تراشیدن مو: در میانه داستان و وقتی سهیل خانواده را به این ازدواج راضی می کند در آزمایش های پیش از ازدواج معلوم می شود که سمیه سرطان خون دارد و حتی با وجود شیمی درمانی حداکثر شش ماه زنده خواهدماند و خب معلوم است وقتی پای سرطان در میان باشد کچلی هم به همراه دارد. با این حساب تراشیدن موی سر خاطره حاتمی در «قرنطینه» توجیهی دراماتیک دارد.
آزاده زارعی؛ آمین خواهیم گفت؛ ۱۳۸۶
دلیل تراشیدن مو: آزاده زارعی نقش اصغر را برعهده دارد که در قطار به دستفروشی مشغول است. او به یک باره و بعد از مرگ قادر به هویت جنسی اصغر تغییر پیدا می کند و تبدیل می شود به پسر. منطق روایی آنقدر ضعیف است که این تغییر به پاشنه آشیل فیلم بدل شده. زارعی در مصاحبه ای گفته کار سختی برای رسیدن به حالات پسرانه داشته.
شایسته ایرانی؛ آینه های روبرو؛ ۱۳۸۸
دلیل تراشیدن مو: سازندگان «آینه های روبرو» لاجرم از نشان دادن شخصیت اصلی فیلم در قامت پسر بوده اند. در فیلم تاکید می شود «افراد تراجنسی از نظر جسمی یا کاملا زن هستند یا کاملا مرد. آنها جسم شان با روح شان در تضاد است؛ از نظر روحی جسم خود را نمی پذیرند.» این مفهوم وقتی باورپذیر می شود که زن قصه را در شکل مردانه هم ببینیم. البته جز چند نما، غالبا بر سر بازیگر کلاهی قراردارد و بخشی از موهای تراشیده او دیده می شود.