چه کسی تاثیرگذارترین چهره سینمایی «تایم» می‌شود؟

کمتر از دو ماه تا اعلام لیست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار تایم در سال جاری باقی است. این هفته نامه مشهور اخیراً نظرسنجی خودش را آغاز کرده است.

هفته نامه تایم به صورت سنتی هر ساله ۱۰۰ چهره تاثیرگذار جهان را معرفی می‌کند. این ۱۰۰ چهره با نظر کارشناسان مجله از میان افرادی که سال گذشته بیشترین تاثیر را در جهان داشته‌اند انتخاب می‌شوند؛ اما وبسایت تایم، بخشی از این انتخاب را به مردم واگذار کرده تا کاربران هم با نظر خودشان بتوانند به افراد شاخص یک سال گذشته رای دهند. امسال نام ۱۱۴ نامزد حضور در لیست ۱۰۰ نفره تایم روی وبسایت قرار گرفته و مردم می توانند با انتخاب گزینه‌های «بله» یا «خیر»ی که زیر نام و تصویر هر فرد آمده او را برای قرار گرفتن در لیست نهایی تایید یا رد کنند.

بر همین اساس نگاهی انداخته ایم به مهم‌ترین چهره‌های سینمایی حاضر در لیست امسال تا ببینیم چه کسانی به چه دلیلی می‌توانند راهی فهرست نهایی شوند.

جیمی کیمل

مجریان برنامه‌های روزانه تلویزیون همیشه به خاطر فرصتی که برای حضور روی آنتن شبکه ها دارند و تاثیری که بر مخاطب می‌گذارند، گزینه‌هایی بسیار منطقی برای حضور در میان چهره‌های تاثیر گذار سال به حساب می‌آیند. با این حال جیمی کیمل به دو دلیل دیگر هم می‌تواند در فهرست نهایی قرار گیرد. اول از همه او مجری مراسم امی دوره گذشته بود. مراسمی که به اسکار تلویزیون مشهور است و در آن یکی از چهار جایزه بزرگ صنعت سرگرمی آمریکا به برگزیدگان تلویزیون اهدا می‌شود. در عین حال کیمل کمتر از دو ماه پیش، اسکار هشتاد و نهم را هم میزبانی کرد. مراسمی که با انتقادات تند او از دونالد ترامپ همراه بود و در حالی که فقط چند لحظه تا یک پایان آبرومند فاصله داشت با تغییر برنده نهایی اسکار بهترین فیلم تبدیل به یک فاجعه کامل شد. به هر حال اگر نام جیمی کیمل را در میان ۱۰۰ چهره تاثیرگذار امسال تایم دیدید، تعجب نکنید.

اما استون

در سال های اخیر اما استون در هالیوود به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده. او سال ۲۰۱۵ به خاطر بازی در فیلم «مرد پرنده‌ای» اولین بار نامزدی در اسکار را تجربه کرد و با این که ساخته الخاندرو گونسالس اینیاریتو توانست به جایزه اسکار بهترین فیلم دست پیدا کند، او بهترین بازیگر نقش مکمل زن نشد. اما به عکس، امسال تجربه بازی در «لا لا لند» دیمین شزل در حالی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای استون به ارمغان آورد که این فیلم موزیکال، جدال بر سر جایزه بهترین فیلم را به «مهتاب» واگذار کرد. استون امسال به جز اسکار موفق شد به خاطر بازی در «لا لا لند» جوایز بفتا، گولدن گلوب، انجمن بازیگران آمریکا (سگ اوارد) و جام ولپی جشنواره بین المللی فیلم ونیز را هم به خودش اختصاص دهد و اگر همه این ها نتوانند یک بازیگر را وارد فهرست چهره‌های مهم سال گذشته نکند، چه چیزی می‌تواند؟

وایولا دیویس

پس از آن که دو سال هیچ بازیگر سیاه پوستی نتوانست نامزدی در اسکار را تجربه کند، وایولا دیویس نه تنها در کنار چهره هایی چون اکتاویا اسپنسر و دنزل واشینگتن توانست این سد را بشکند، بلکه با بردن اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به هفتمین بازیگر زن سیاه پوستی تبدیل شد که توانسته جایزه نقش مکمل را به خودش اختصاص دهد. دیویس امسال همین طور در فیلم ابرقهرمانی «جوخه انتحار» هم حضور داشت که در گیشه به فروشی حدود ۷۵۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. عددی که در میان بازیگران زن رنگین پوست خارق العاده به حساب می‌آید.

اما واتسون

دو سال پیش اما واتسون تصمیم گرفت یک سال از بازیگری فاصله بگیرد و طبق آن چه خودش اعلام کرد با مطالعات بیشتر، فیمینیست بهتری شود. بازیگر مجموعه فیلم های «هری پاتر» همین کار را هم کرد و کمپین He for She را در راستای دفاع از حقوق زنان به وجود آورد. او در این مدت برای سخنرانی به سازمان ملل رفت و حتی با وجود این که یک بریتانیایی متولد فرانسه است در راهپیمایی زنان علیه دونالد ترامپ شرکت کرد. به جز فعالیت های فیمینیستی او اما دوره مطالعاتی واتسون هم بالاخره تمام شده و این بازیگر سرشناس چند هفته‌ای می‌شود که با «دیو و دلبر» به پرده‌های سینمای بازگشته است. اثری موزیکال که اقتباسی از روی یکی دیگر از انیمیشن های کلاسیک کمپانی دیزنی به حساب می‌آید. حالا این فیمینیست جوان، یکی از شاهزاده‌های دنیای کودکانه دیزنی هم هست. فروش ۷۰۰ میلیون دلاری «دیو و دلبر» تا این لحظه، باعث شده که اما واتسون به پر درآمد ترین بازیگر زن سینما در سال ۲۰۱۷ تبدیل شود. او به جز دو میلیون دلاری که برای بازی در نقش بل گرفته، قرار است درصدی از فروش جهانی را هم به خودش اختصاص دهد. واتسون کمتر از یک ماه دیگر با «دایره» به سینما باز می گردد تا این بار بازی در کنار تام هنکس را به کارنامه اش اضافه کند و فرصت داشته باشد تا آمار دستمزدش را بهبود هم ببخشد.

ریان گوسلینگ

بازی به عنوان نقش اول مرد فیلمی که هفت جایزه گولدن گلوب را به خودش اختصاص داده، چهارده نامزدی اسکار داشته و شش مجسمه طلایی را هم برده هر کسی را می تواند وارد فهرست تایم کند. سهم گوسلینگ از این جوایز، تندیس گولدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم های کمدی یا موزیکال بود. این بازیگر مشهور به جز تمام ویژگی‌هایی که دارد، کانادایی هم هست. آیا دهن کجی به دونالد ترامپ حتی وارد فهرست تایم هم می شود؟ فهرستی که به احتمال قریب به یقین خود رئیس جمهور آمریکا را هم به عنوان یکی از اعضای اصلیش خواهد داشت.

لین مانوئل میراندا

این بازیگر، کارگردان و موزیسین سرشناس آمریکایی که سال گذشته هم در میان ۱۰۰ چهره تاثیر گذار تایم حضور داشته با ۳۷ سال سن یکی از پر افتخار ترین هنرمندان دهه فعلی به حساب می آید. او که در سال های گذشته به خاطر کارگردانی، بازی و نوشتن متن تئاتر مشهور «همیلتون» جوایز تونی، امی و گرمی را به خودش اختصاص داده امسال نمایشنامه این اثر موزیکال را همراه با آلبوم ترانه های آن منتشر کرد. چیزی که باعث شد لین مانوئل میراندا بتواند امسال جایزه پولیتزر را به خودش اختصاص دهد. از چهار جایزه صنعت سرگرمی آمریکا او سه جایزه امی، گرمی و تونی را که به ترتیب مهم ترین جوایز برنامه های تلویزیونی، موسیقی و تئاتر به حساب می آید را برده و فقط یک جایزه اسکار، تا تکمیل مجموعه EGOT فاصله دارد. او امسال به خاطر ساخت ترانه‌های انیمیشن «موآنا» توانست نامزدی در اسکار را هم تجربه کند و شاید اگر فیلمی به اسم «لا لا لند» نبود، میراندا اکنون برنده اسکار هم شده بود. این هنرمند آمریکایی که سال آینده با موزیکال «مری پاپینز باز می گردد» به سینما باز می گردد، امسال نامزد عنوان مرد سال مجله تایم هم بود تا به خاطر همه دستاوردهایش در سال گذشته بتواند یکی از شانس های حضور در لیست ۱۰۰ تایم هم باشد.

دووین جانسون

جذاب ترین مرد سال به انتخاب مجله «مردم»! آیا این کافی نیست؟

آوا دوورنی

کارگردان فیلم «سلما» وقتی از این اثر رونمایی کرد، تبدیل به اولین کارگردان زن سیاه پوستی شد که توانست نامزدی در گولدن گلوب را تجربه کند. او همین طور اولین کارگردان زن سیاه پوستی بود که فیلمش نامزد بخش بهترین فیلم  اسکار شده است. او به خاطر مستند جدیدش «سیزدهم» توانست امسال نامزد اسکار بخش بهترین مستند سال شود تا به عنوان یک کارگردان زن سیاه پوست، اطمینان بیشتری را از سوی استودیوها به خودش جلب کند. حالا شنیده شده که دوورنی قرار است فیلم «A Wrinkle in Time» را با بودجه ای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کمپانی والت دیزنی بسازد. این موضوع دوورنی را تبدیل به اولین زن سیاه پوستی می کند که فیلم بلاک باستر با بودجه ای سنگین را کارگردانی خواهد کرد. اثری که قرار است در سال ۲۰۱۸ روی پرده سینماهای جهان برود.

بری جنکینز

شاید اگر فیلم «مهتاب» برنده اسکار بهترین فیلم سال نمی‌شد هم نام بری جنکینز به خاطر ساخت فیلمی در مورد اقلیت منحرف جنسی سیاه پوست در آمریکا می‌توانست نامزد حضور در لیست ۱۰۰ تایم شود. فیلم او در یک لحظه کاملا تراژیک برای تهیه کنندگان «لا لا لند» اسکار بهترین فیلم را ربود تا پس از مراسم همه در مورد «مهتاب» صحبت کنند. جنکینز خودش هم اگرچه در بخش بهترین کارگردانی نامزد بود و به دیمین شزل باخت اما اسکار بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خودش کرد تا کارش برای حضور در میان چهره‌های تاثیرگذار سال راحت‌تر شود.

جی کی رولینگ

شاید بتوان از رولینگ به عنوان یکی از ۵ چهره تاثیر گذار فرهنگی جهان در سال گذشته نام برد. خانم نویسنده در انتهای سال ۲۰۱۵ از کتاب جدیدش «رد پای شیطان» رونمایی کرد که از مجموعه کتاب های کورمورن استرایک بود. اثری که هم نظر منتقدان را به خودش جلب کرد و هم در فروش بسیار موفق ظاهر شد و قرار است جزوی از اقتباس تلویزیونی شبکه بی بی سی از مجموعه کورمورن استرایک باشد. سریالی که امسال روی آنتن این شبکه خواهد رفت. اما اوج کار رولینگ در ۲۰۱۶، رونمایی از نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین شده»، همزمان با اجرای آن در لندن بود که ملکه ادبیات انگلستان را دوباره به دنیای جادوگری بازگرداند. رولینگ برای اولین بار سال گذشته تجربه فیلمنامه نویسی را هم به کار خودش اضافه کرد و به تنهایی فیلمنامه قسمت اول از پنجگانه «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنان» را نوشت. اثری که در گیشه بسیار موفق بود و حدود ۸۱۲ میلیون دلار فروش کرد. همین طور از کتاب جدید «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنان» همراه با فیلمنامه آن رونمایی شد. همه این ها از ذهن خلاق نویسنده ای در آمده که در اواخر قرن قبل، دنیای جادوگری «هری پاتر» را طراحی کرده بود.

الک بالدوین

کمدین مشهور آمریکایی سال گذشته و امسال ۱۱ هفته در برنامه تلویزیونی «برنامه زنده شنبه شب‌ها» نقش دونالد ترامپ را بازی کرد و به صورت کمدی مناظره‌هایی با کیت مک کینان انجام داد که نقش هیلاری کلینتون را بر عهده گرفته بود. این بخش های کمدی که تا پیش از انتخابات آمریکا اکثرا قبل از آغاز رسمی برنامه پخش می شد آن قدر در آمریکا مورد استقبال قرار گرفت که بارها شایعه حضور بالدوین در سینما به عنوان دونالد ترامپ را به وجود آورد. الک بالدوین همین طور بارها در فیلم ها و سریال های مختلف هم ظاهر شد که البته هیچ کدام از آنها به اندازه آیتم‌های طنز «برنامه زنده شنبه شبها» موفقیت آمیز نبود.

ریض احمد

این بازیگر و رپر پاکستانی الاصل بریتانیایی با نام کامل رضوان احمد، بعد از حضور در فیلم موفق «شب گرد» توجهات زیادی را به خودش جلب کرد. حضور در دو بلاک باستر مهم «جیسون بورن» و «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» او را تبدیل به یکی از بازیگران پر فروش جهان کرد. همین طور به خاطر بازی در سریال «آن شب» شبکه HBO در کنار جان تورتورو و پیمان معادی، احمد را نامزد جوایز گولدن گلوب و انجمن صنفی بازیگران آمریکا در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی کرد.

اپرا وینفری

این مجری، صدا پیشه و بازیگر آمریکایی از دسته معدود افرادی است که می تواند هر سال در میان چهره های تاثیر گذار سال قرار گیرد. وینفری پس از آن که شبکه خودش را افتتاح کرد، اکنون مشغول ضبط نهمین فصل از برنامه تلویزیونی «اپرا: آنها اکنون کجا هستند؟!» است. وی همین طور تهیه کننده دو سریال «Queen Sugar» و «Greenleaf» برای شبکه خودش بوده که موضوعی در رابطه با زندگی سیاه پوستان داشته است. اپرا به عنوان یکی از ثروتمند ترین سیاه پوستان تمام تاریخ که اتفاق چهره رسانه ای محبوبی هم هست، تاثیر بسیار زیادی روی رنگین پوستان آمریکا داشته و دارد. او امسال هم در یک فیلم تلویزیونی برای شبکه HBO بازی کرده و اگر پایان سال و در فصل جوایز نامزد بخش های بازیگری تلویزیون جوایز مهم سینمایی بود هم تعجب نکنید.

دونالد گلاور

مثل خیلی از سیاه پوستانی که راهی حرفه های مختلف صنعت سرگرمی می شوند او هم در موسیقی رپ دستی بر آتش دارد. گلاور اما نه به اخاطر فعالیت های موسیقایی، بلکه به خاطر سریال کمدی «آتلانتا» شانس حضور در میان لیست ۱۰۰ را دارد. او خالق و بازیگر اصلی این سریال کمدی شبکه FX است که سال گذشته هر اپیزودش چیزی حدود ۱ میلیون نفر را پای خودش کشاند. «آتلانتا» در پایان سال یکی از ۱۰ سریال برتر به انتخاب انیستیتوی فیلم آمریکا شد و در گولدن گلوب دو جایزه بهترین سریال کمدی و بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال کمدی را برای گلاور به ارمغان آورد. این سریال که نامزد جوایز انتخاب مردمی هم بود در بخش بهترین سریال جدید و بهترین سریال کمدی، جایزه انجمن صنفی نویسندگان آمریکا را هم برد. گلاور امسال از آلبوم موسیقی «Awaken, My Love!» هم رونمایی کرد. او به زودی با فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» به سینما باز می گردد.

ریان رینولدز

پا فشاری های بیش از حد او برای ساخت فیلم «ددپول» باعث شد بالاخره کمپانی فاس قرن بیستم راضی شود تا روی این ابرقهرمان هم سرمایه گذاری کند. اما این سرمایه گذاری حتی به اندازه ای نبود که تیم میلر کارگردان اثر بتواند از بقیه کاراکتر های اصلی مجموعه «مردان ایکس»، مثل وولورین استفاده کند. در حالی که فیلم های ابرقهرمانی حداکثر با درجه سنی PG-13 اکران می شوند باز هم فشارهای رینولدز برای وجود صحنه های خشن و غیر اخلاقی باعث شد، «ددپول» با رده R اکران شود اما بیش از ۷۸۰ میلیون دلار فروخت. این فیلم و ریان رینولدز که خود یکی از تهیه کنندگان «ددپول» به شمار می آید، در مراسم گولدن گلوب امسال هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد بود که البته با وجود «لا لا لند» و «ریان گوسلینگ» به جایی نرسید. حالا اما کمپانی فاکس قرن بیستم قصد دارد قسمت دوم این اثر را بسازد. چیزی که نشان می دهد نتیجه فیلم اول برای استودیو مطلوب بوده و احتمالا فیلم دوم با بودجه بالاتری ساخته خواهد شد.

ملیسا مک کارتی

حضور در سه فیلم سینمایی کمدی جریان اصلی باعث شد تا مک کارتی یکی از پر طرفدار ترین بازیگران زن ژانر کمدی در سال جاری شود. آن قدر که کمپانی ماشین سازی کیا، تبلیغ سوپر باول امسال خودش را با حضور او کلید بزند. سه فیلم «رئیس»، «اطلاعات مرکزی» و «شکارچیان روح» مجموعا بیش از ۵۲۰ میلیون دلار فروختند. مک کارتی همین طور در سریال کمدی «دختران گیلمور» شبکه نتفلیکس هم حضور داشته است. او سال گذشته هم در میان ۱۰۰ چهره تاثیر گذار تایم حضور داشته است.

امی شومر

بازیگر، نویسنده و استند آپ کمدین زن آمریکایی سال ۲۰۱۵ در لیست ۱۰۰ چهره تاثیر گذار تایم حضور داشته و حالا با وقفه ای یک ساله می تواند امسال هم در این فهرست قرار گیرد. حضور او در میان چهره های تاثیر گذار –اگر رخ دهد- احتمالا به خاطر بازی در سریال «درون امی شومر» و تور های استند آپ کمدی او خواهد بود.

لزلی جونز

بازیگران مکمل آیتم های طنز «برنامه زنده شنبه شب ها» سال گذشته را به خوبی پشت سر گذاشتند. آنها نه فقط به خاطر حضورشان در این برنامه هفتگی مورد اقبال قرار گرفتند، بلکه توانستند خودشان را در صنعت سینما و تلویزیون بیشتر نشان دهند. لزلی جونز هم در کنار کیت مک کینان و ملیسا مک کارتی در فیلم «شکارچیان روح» حضور داشت. او همین طور در کنار چهره هایی چون متیو مک کانهی، ریس ویترسپون، اسکارلت جوهانسون، ست مک فارلین، توری کلی، جان سی. رایلی و تارون ایگرتون، جزو صدا پیشگان انیمیشن «آواز» بود.

ایسا رائه

یکی دیگر از سریال های شبکه HBO در سال جاری، سریال «نا امن» بود. اثری که ایسا رائه، خالق، تهیه کننده و بازیگر نقش اول آن به حساب می آید. اگرچه این سریال اصلا نتوانست حتی نزدیک سریال های پر طرفدار HBO شود اما رائه را نامزد گولدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن سریال کمدی یا موزیکال کرد. در سالی که ذره بین سینما و تلویزیون روی سیاه پوستان قرار گرفته رائه هم می تواند جزو کسانی باشد که در جامعه خودش تاثیر گذار بوده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.