رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

در مراسم تحلیف ترامپ چه می‌گذرد؟

امروز، آخرین روز در زندگی دونالد ترامپ خواهد بود که به عنوان یک شهروند عادی (یا دست‌کم نسبتا عادی) در آمریکا از خواب بیدار می‌شود. پس از آن او همیشه به عنوان رئیس‌جمهور چهل و پنجم آمریکا یاد خواهد شد و طبق سنت آمریکایی، لقب رئیس‌جمهور همیشه با او خواهد ماند.
 

به گزارش اینتیتر به نقل از جام جم آنلاین،  رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده همراه با همسرش ملانیا ترامپ، شب را در مهمان‌خانه ویژه کاخ سفید معروف به ساختمان بلر می‌گذارنند. این ساختمان چهارطبقه آن‌طرف خیابان کاخ سفید است.

نیایش در کلیسا

طبق سنتی که کمتر از یک قرن سابقه دارد، رئیس‌جمهور منتخب و همسرش صبح روز تحلیف برای نیایش به کلیسای سنت‌‌جان می‌روند.

این کلیسا روبه‌‌روی محوطه شمال کاخ سفید است؛ نزدیک‌‌ترین کلیسا به مقر رئیس‌‌جمهور. دویست سال است که تک تک روسای جمهوری آمریکا دست‌کم یک بار به این کلیسا رفته‌اند.

سنّت نیایش در کلیسا در صبح روز تحلیف ظاهرا به فرانکلین روزولت بر‌‌می‌‌گردد؛ سال ۱۹۳۳.

البته روزولت اولین رئیس‌‌جمهور آمریکا نبود که روز تحلیفش به کلیسا رفت. اول از همه جرج واشنگتن، نحستین رئیس‌‌جمهور آمریکا، روز تحلیفش به کلیسا رفت؛ ولی بعد از سوگندش.

قانون اساسی آمریکا به طور رسمی سکولار است ولی آزادی مذهب و مناسک مذهبی را تضمین کرده است. هرچه گذشته است، بروز دین در جنبه‌های سیاسی بیشتر شده است.

ملاقات سلف و خلف در کاخ سفید

بعد از کلیسا، رئیس‌‌جمهور منتخب به کاخ سفید و دیدن رئیس‌‌جمهور مستقر می‌‌رود. این البته دومین‌‌بار است که دونالد ترامپ و باراک اوباما در کاخ سفید دیدار می‌‌کنند. اولین دیدارشان پس‌‌فردای انتخابات بود.

بعد از این ملاقات، رئیس‌‌جمهوری که دارد قدرت را واگذار می‌‌کند، رئیس‌‌جمهور جدید را تا جایگاه تحلیف هم‌‌راهی می‌‌کند و به تماشای مراسم می‌ایستد.

با تحلیف دونالد ترامپ، باراک اوباما و خانواده‌اش رسما کاخ سفید را به ساکنان جدیدش تحویل می‌دهند.

تحلیف به وقت ظهر

مراسم سوگند در فضای باز برگزار می‌شود؛ روی سکویی که برای همین مراسم روی پلکان ساختمان کنگره آمریکا برافراشته شده است.

قبل از خود رئیس‌‌جمهور، معاون‌‌اول او سوگند می‌‌خورد. مراسمی که قبلا جدا از تحلیف رئیس‌‌جمهور و در تالار سنا برگزار می‌‌شد.

مایک پنس، معاون‌‌اول، که اگر اتفاقی برای رئیس‌‌جمهور بیافتد او در راس دولت قرار می‌‌گیرد، در تحلیفش سوگند می‌‌خورد که از قانون اساسی صیانت کند و وظایف معاون‌‌اول را به جا بیاورد.

ماجرای اصلی روز تحلیف، که سوگند رئیس‌جمهور است، قرار است ظهر انجام شود.

پیش‌‌بینی شده است روز جمعه در واشنگتن هوا بارانی باشد و دما بین ۸ تا ۹ درجه سانتی‌گراد باشد؛ که در مقایسه با برخی سال‌های گذشته آن‌قدرها سرد نیست. سردترین هوا در مراسم تحلیف دومین دوره رونالد ریگان بود که هوا به ۱۵ درجه زیر صفر رسید.

سوگند رئیس‌‌جمهور در زبان انگلیسی ۳۵ کلمه است:«من رسماً سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست‌جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا آن‌جا که در توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا صیانت، حمایت و دفاع کنم.»

این سوگند را باید دقیقا و کلمه به کلمه به همین ترتیب بگویند. می‌‌توانند با دستی بر انجیل یا هر کتاب دیگری این سوگند را بخوانند. اعلام شده است که دونالد ترامپ برای مراسم، دست بر دو انجیل خواهد گذاشت: یکی انجیلی که مادرش به او هدیه داده است، و دیگری هم انجیلی که ابراهام لینکلن با دست بر آن سوگند خورده است.

ضیافت در کنگره

بعد از آن‌که سوگند رئیس‌‌جمهور اجرا می‌‌شود، وقت ناهار است؛ و کجا بهتر از کنگره که میزبان مراسم تحلیف است.

در این هشت دوره گذشته، کمیته مشترک مراسم تحلیف در کنگره، ضیافت مجللی در تالار مجسمه ساختمان کنگره برگزار کرده است؛ با سخن‌‌رانی و هدایا و ناهار مفصل. این ضیافت‌ها معمولا به غذاهای محلی ایالتی که رئیس‌‌جمهور از آن آمده، آراسته می‌شوند.

رژه تا کاخ سفید و مهمانی‌های شام‌گاهی

بعد از ضیافت کنگره، که در واقع نخستین مهمانی رئیس‌جمهور جدید در این سمت است، او و همسرش راهی کاخ سفید می‌شوند.

آنها بخشی از این راه یا همه آن را پیاده می‌روند و برای مردمی که به تماشای مراسم آمده‌اند، دست تکان می‌دهند.

این پیاده‌روی رئیس‌‌جمهور جدید، از کنگره تا کاخ سفید، جزء باشکوهی از مراسم تحلیف است که در طول سال‌‌ها از یک رژه نظامی خشک و خالی تبدیل شده است به رژه و هم‌‌راهی مردمی که با رقص و آواز، رئیس‌‌جمهور جدید و همسرش را تا خانه جدیدش هم‌‌راهی می‌‌کنند.

این دو بعد از رسیدن به کاخ سفید روی سکویی که به مین منظور بر افراشته شده است، به تماشای ادامه این جشن خیابانی می‌ایستند.

بقیه برنامه رئیس‌جمهور جدید و همسرش، شرکت در مهمانی‌ها و جشن‌هایی است که به افتخار آنها در گوشه و کنار پایتخت کوچک آمریکا برگزار می‌شود. برخی از روسای جمهوری سابق آمریکا در شام‌گاه تحلیف خود تلاش کردند به همه این مهمانی‌ها سر بزنند.

روزهای شلوغی برای دونالد جی ترامپ در پیش است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.