رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

گام های منطقه ای ایران برای حل بحران سوریه

درستی سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه که بر راه حل سیاسی تاکید داشت، با آزادی حلب بیش از پیش نمایان شد و کشورهای منطقه ای بدون حضور بازیگران فرامنطقه ای دور تازه ای از تلاش ها را آغاز کردند که امید است در آستانه به نتیجه برسد.

 

طی هفته گذشته اتفاقات مهمی در عرصه سیاست خارجی کشور رخ داد. سفر رییس جمهوری به آسیای میانه دور تازه ای از اقدامات دستگاه دیپلماسی در دوره پسابرجام به منظور اجرایی کردن ظرفیت های دوجانبه تهران با کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا است.
به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، حضور وزیر امور خارجه ایران در مسکو و بیانیه سوریه نیز دیگر رویداد مهم عرصه سیاست خارجی بود که مسیر تازه ای در حل و فصل بحران سوریه را فراهم کرد. علاوه بر این یوکیا آمانو که زمزمه های ابقای وی در سمت مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی شنیده می شود هم به ایران آمد و با مقامات کشورمان مذاکره کرد؛ در عین حال بر پای بندی ایران به تعهدات برجامی نیز مهر تایید زد.
پس از آزادی حلب و نشست سوریه حسین جابری انصاری هم راهی سوریه شد تا هم در نشست مسترک سیاسی تهران دمشق شرکت کند و هم از آنجا به بیروت سفر کرده و با مقامات لبنانی دیدار و گفت و گو کند. البته در این هفته کمیسیون مشترک برجام اسناد خود در خصوص اجرای برجام را هم منتشر کرد. این اقدام حاوی پیامی است که ایران و گروه ۱+۵ همچنان به اجرای برجام و پیگیری و پایداری توافق هسته ای تاکید کرده و اجرای آن را ضمانت می کنند.
در عین حال امضای توافق خرید هواپیما از ایرباس هم اتفاق مهم دیگر محسوب می شود که به دنبال امضای خرید از هواپیمایی بوئینگ، گام بلند دولت در عصر پسابرجام برای نوسازی ناوگان هوایی به شمار می رود.

**تروری که مانع مذاکره نشد
با تداوم حملات ارتش سوریه به تروریست های مستقر در حلب و حصول پیروزی های مشهود، تبلیغات کشورهای حامی تروریسم همچون آمریکا افزایش یافت و تلاش شد در شورای امنیت سازمان ملل هم قطعنامه ای در این باره صادر شود که با مخالفت روسیه مواجه شد و در نهایت قطعنامه ای که پیش نویس آن توسط روسیه و فرانسه تهیه شده بود، به اتفاق آرا به تصویب رسید تا بر اساس آن ناظران سازمان ملل برای نظارت بر سرنوشت غیر نظامیان به شهر حلب اعزام شوند.
این نخستین اجماع درباره سوریه طی چند ماه اخیر محسوب می شد. در این قطعنامه تاکید شده است دبیر کل سازمان ملل هم باید در شرق حلب و دیگر بخش های این شهر نظارت کافی و بی طرفانه اعمال و هم بر نظارت بر سلامت غیر نظامیان اقدام فوری کند.
در همین راستا روز دوشنبه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین طی تماس تلفنی درباره شرایط سوریه پس از پاکسازی حلب و از سر گیری روند مذاکرات را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف در این گفت و گو نشست آتی دولت و معارضان سوری را مهم ارزیابی کردند.
علاوه بر آن، تهران، مسکو و آنکارا فصل تازه رفت و آمدها و رایزنی های دیپلماتیک را برای این موضوع ترتیب دادند. در حالی که رسانه ها از برگزاری نشست وزرای خارجه سه کشور در هفتم دی ماه در قزاقستان خبر داده بودند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه گفت با توجه به حساسیت و پیچیدگی های اوضاع حلب، قرار است این نشست روز سه شنبه سی ام آذرماه در مسکو برگزار شود.
این سه کشور در حال زمینه سازی برای برگزاری این نشست بودند که آندره گنادی کارلوف سفیر روسیه در ترکیه عصر دوشنبه در آیین گشایش نمایشگاه هنری روسیه از نگاه ترک مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد. به گفته وزیر کشور ترکیه، فرد ضارب از افسران نیروی واکنش سریع ترکیه بوده و ۲٫۵ سال در این پست بوده است.
جمله عربی که ضارب سفیر روسیه پس از شلیک گلوله به سمت کارلوف خواند: نحن الذین بایعوا محمداً علی الجهادِ ما بقینا ابداً' یعنی ما کسانی هستیم که برای جهاد با حضرت محمد(ص) بیعت کردیم و تا ابد زنده‌ایم.
گفته می شود این جمله یا شعری است که مسلمانان صدر اسلام در جنگ خندق زمزمه می‌کردند. روز چهارشنبه گروه تروریستی موسوم به جیش الفتح(تلفیقی از چند گروه افراطی و تروریستی) در سوریه طی بیانیه ای منسوب به این گروه مسئولیت ترور سفیر روسیه در آنکارا را برعهده گرفت.
به دنبال این اقدام تروریستی که موج محکومیت های جهانی را در پی داشت ،رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را در جریان آخرین تحولات در پی ترور سفیر روسیه در آنکارا قرار داد.
ولادیمیر پوتین گفت «آمران و صحنه گردانان این اقدام ترروریستی باید شناسایی شوند. قتل سفیر روسیه در آنکارا، اقدامی تحریک‌آمیز با هدف تضعیف فرایند صلح سوریه بوده است.تهران، مسکو و آنکارا برای بهبود وضعیت سوریه تلاش می کنند. ترور سفیر روسیه در ترکیه اقدامی تحریک آمیز با هدف ضربه دن به روابط دو کشور است.»
وی در عین حال از توافق با اردوغان خبر داد که بر اساس این توافق قرار است گروهی از روسیه به منظور تحقیقات درخصوص قتل سفیر روسیه در آنکارا به این شهر اعزام شوند. همچنین سرگئی لاوروف هدف از این اقدام را ضربه زدن به مبارزه با تروریسم و تضعیف روابط مسکو وآنکارا و روند بهبودی همکاری دوجانبه عنوان کرد.
ترور سفیر روسیه بر مذاکرات سه جانبه اثری نداشت و لئونید سلوتسکی رییس کمیسیون بین المللی دومای روسیه گفت روابط مسکو و آنکارا بر اثر حادثه تروریستی تیره نمی شود و نشست های پیش بینی شده مطابق برنامه برگزار می شود.
روز سه شنبه نیز محمد جواد ظریف و حسین دهقان وزرای امور خارجه و دفاع ایران به منظور شرکت در این اجلاس سه و دو جانبه، راهی مسکو شدند. ظریف در بدو ورود به مسکو با محکوم کردن ترور سفیر روسیه در ترکیه، بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کرد.

** بیانیه سوریه؛ راهکار سیاسی در مسیری تازه
خروجی نشست مسکو بیانیه سوریه بود که در آن بر حمایت کامل از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه ای و دموکراتیک تاکید شده بود.
تاکید بر راهکار سیاسی و نقش سازمان ملل متحد طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ،ادامه تلاش ها و استقبال از تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان وعزیمت سازمان یافته غیر نظامیان از دیگر محورهای این بیانیه بود.
به گزارش ایرنا؛ موفقیت این بیانیه در گرو تعمیم آتش بس به سایر نقاط سوریه و ورود تعداد بیشتری از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به فرایند سیاسی است. اگر نشست دولت و معارضه سوریه بتواند حمایت تعداد بیشتری از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای را کسب کند، بی تردید شانس موفقیت و به سرانجام رسیدن بیانیه مسکو بیشتر خواهد شد.
هر چند سه کشور برای ضمنات موافقتنامه ای که قرار است بین دولت و معارضه سوری در آستانه قزاقستان منعقد شود، اعلام آمادگی کرده اند اما از دیگر کشورهایی که بر گروههای مسلح نفوذ دارند هم خواسته اند در این مسیر قدم بردارند. در این بیانیه نکته مهم دیگری که شاید اصلی ترین مانع پیش روی راهکار سیاسی بود، مورد موافقت قرار گرفت و عزم سه کشور برای مبارزه مشترک با داعش و جبهه النصره و تفکیک میان آنها و گروه های معارض مسلح به نمایش درآمد.
به گزارش ایرنا؛ پس از این اجلاس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روسی اش درباره نتایج این نشست آگاهی یافت و درباره برجام نیز مذاکره کردند.
ظاهرا آنطور که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد گفت و گوی تلفنی لاوروف و کری شامگاه سه شنبه به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت و دو طرف در باره مسائل سوریه با محوریت حلب مذاکره و تبادل نظر کردند.
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از این اجلاس اظهار داشت: اگر چه جان کری به این نشست دعوت نشده بود اما واشنگتن از هرگونه تلاش برای آتش بس در سوریه و مذاکرات صلح استقبال می کند. وی در عین حال این را هم گفت که واشنگتن ترجیح می دهد تا برای دیدن نتایج این نشست منتظر بماند.

**آمانو اجرای تعهدات ایران را تایید کرد/نشست کمیسیون مشترک در ۲۱ دی ماه
از دیگر رویدادهای سیاست خارجی، حضور مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران بود که پس از فرمان رئیس جمهوری به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام می شد. یوکیا آمانو روز یکشنبه وارد تهران شد و با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کرد.
تعهدات برجامی ایران و موضوعاتی همچون آب سنگین، اورانیوم غنی شده، تحقیق و توسعه و مهمتر از همه دستور العمل اخیر رییس جمهوری به سازمان انرژی اتمی در خصوص طراحی و ساخت پیشران های هسته ای محور رایزنی های آمانو با مقامات کشورمان در تهران بود. در این سفر آمانو با بیان اینکه ایران از زمان اجرای برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرده است، برجام را دستاورد بزرگی دانست که آژانس بین المللی انرژی اتمی با همه توان از اجرای آن حمایت می کند.
رییس جمهوری هم در دیدار با آمانو، از آژانس خواست به همه وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند و گزارش های فنی و بی طرفانه بدهد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه دیدار با آمانو با بیان اینکه پیام ایران به طرف های مقابل جدی است، اظهارداشت: دست ایران بسته نیست و پل های پشت سرخود را خراب نکرده است. برای عملیاتی کردن هر اقدامی که مسئولان نظام تصمیم بگیرند، آمادگی داریم.
در همین راستا وزیر امور خارجه که روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در ژانویه ۲۱ دی ماه جاری خبر داد؛ نشستی که به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در سطح معاونان برگزار خواهد شد.

**سفر به آسیای میانه؛ ظرفیت هایی که بالفعل می شوند
به گزارش ایرنا؛ آسیای میانه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری نقش مهمی در مناسبات و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته است. این امر از این جهت حائز اهمیت است که دو طرف دارای علایق مشترک فرهنگی گسترده ای هستند و از ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه روابط برخوردارند.
این کشورها به نوعی محصور در خشکی هستند و ایران می تواند زمینه ساز دستیابی این کشورها به دریا و زمینه خروج آن ها از بن بست ژئوپولتیک را فراهم کند کما اینکه در گذشته با سوآپ نفت، گام هایی در این خصوص برداشته شده است. با این حال تکمیل کریدورهای ترانزیتی می تواند نقش غیر قابل انکاری در توسعه مناسبات این کشورها با ایران داشته باشد.
در همین راستا روز چهارشنبه هفته گذشته رییس جمهوری در راس هیئتی عالیرتبه تهران را به مقصد ایروان ترک کرد. سفر به ارمنستان از این جهت حائز اهمیت است که ارمنستان دروازه ورود ایران به بازار ۴۰۰ میلیون نفری اوراسیا محسوب می شود. همچنان که رییس جمهوری در این سفر از هدف ایران برای توسعه روابط با کشورهای عضو اوراسیا با هدف تجارت آزاد خبرداد.
چندی پیش نیز نمایشگاهی با حضور جمعی از تجار و بازرگانان ارمنستان در تهران برگزار شده بود. انرژی، ترانزیت ریلی، فرهنگی و محیط زیست از علایق همکاری های تهران و ایروان به شمار می رود. منازعه قره باغ به عنوان یکی از منازعات مهم منطقه ای همواره مستعد بروز بحران و کشمکش منطقه ای بوده است؛ با این حال ایران با توجه به روابط بسیار خوب خود با هر دو همسایه، این ظرفیت را دارد تا در کاهش تنش و حل بحران نقش آفرینی کند.
در جریان سفر به ارمنستان رییس جمهوری گفت:علاقه مندیم ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این زمینه به عنوان دو کشور دوست و همسایه ایران با حسن نیت در قالب برد- برد و از طریق مذاکره برای رسیدن به راه حلی منصفانه، ثبات آفرین و مفید برای مردم دو کشور تلاش کنند.
رییس جمهوری در ادامه تور آسیایی خود از ایروان راهی آستانه شد. آستانه در حال تبدیل شدن به مرکزی برای رایزنی های دیپلماتیک است ،آستانه هم در جریان مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ نقش مهمی داشته و هم قرار است نشست آتی دولت سوریه و معارضه این کشور در این قزاقستان برگزار شود.
در جریان این سفر رییس جمهوری تاکید کرد روابط خوب تهران – آستانه باید با تسهیلات در حوزه مناسبات تجاری، همکاری های بانکی و صدور روادید ادامه یابد. توافق روسای جمهوری دو کشور برای حمایت بیشتر از ارتباط بخش های خصوصی و تشکیل کمیته مشترک برای آغاز سریع مبادلات گسترده بانکی، از دستاوردهای سفر رییس جمهوری به آستانه است.
نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان در دیدار با روحانی، ایران را مهمترین شریک خود در جهان اسلام دانست و از عزم کشورش برای توسعه روابط اقتصادی، ترانزیت و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران خبرداد.
موافقتنامه قرنطینه دامی، موافقتنامه همکاری در زمینه کشتیرانی در دریای خزر، یادداشت تفاهم تسهیل سفرهای گردشگری متقابل، یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی ایران و بانک ملی قزاقستان جهت حل و فصل تجارت دوجانبه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و تامین اجتماعی پنج سند همکاری بود که در حضور روسای جمهوری دو کشور و در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضای‌ مسئولان رسید.
رئیس جمهوری در ادامه از آستانه به بیشکک رفت و در فرودگاه مورد استقبال رسمی 'الماس بیگ آتامبایف' رییس جمهوری قرقیزستان قرار گرفت.
یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته دولتی ارتباطات و فن آوری های اطلاعات جمهوری قرقیزستان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات و فن آوری های اطلاعات، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جلوگیری و مبارزه با تولید، قاچاق و مصرف غیر قانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و پیش سازها،برنامه مبادلات فرهنگی و هنری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری ایران و وزارت فرهنگ، اطلاع رسانی و گردشگری جمهوری قرقیزستان برای سال های ١٣٩٩- ١٣٩۵(٢٠٢٠-٢٠١٧ میلادی)، یادداشت تفاهم همکاری های مشترک در حوزه های بهداشتی، پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه اجتماعی و کار پنج سند همکاری بود که در حضور روسای جمهور دو کشور و در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضای‌ مسئولان رسید.
همچنین در جریان این سفر، برنامه همکاری های بلند مدت ایران و قرقیزستان برای سال های ١۴٠۵- ١٣٩۵(٢٠٢۶-٢٠١۶ میلادی) و بیانیه مشترک دو کشور نیز منتشر شد.

** جابری انصاری در شامات
به گزارش ایرنا؛ در ادامه تلاش های سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه، حسین جابری انصاری هفته گذشته به سوریه و لبنان سفر کرد.
سفر به سوریه به ویژه بعد از آزادی حلب و برگزاری نشست سه جانبه مسکو حائز اهمیت است. جابری انصاری در دیدار با بشار اسد ضمن ابراز خرسندی از آزادی حلب گفت: بعد از این تحول مهم، در لحظه تاریخی و نقطه عطفی در بحران سوریه قرار داریم که نیازمند مدیریت بهینه امور سیاسی، میدانی و انسانی است.
معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه با ارائه گزارشی از آخرین تحرکات دیپلماتیک جاری از جمله نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو، این نشست را یک تحول مثبت و گام رو به جلو ذکر کرد و بهره گیری از همه ظرفیت های سیاسی منطقه ای و بین المللی جهت تثبیت دستاوردها در سوریه و کمک به حل سیاسی بحران را ضروری برشمرد.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم خود به مقامات جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از حمایت های همه جانبه ایران از سوریه در خلال بحران، آزادی حلب را از مهمترین دستاوردهای میدانی دانست و بر استمرار مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
جابری انصاری همچنین در دیدار با محمد عماد خمیس نخست وزیر سوریه دیدار و پیرامون تحولات جاری و همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی گفت وگو و تبادل نظر کرد.
نخست وزیر سوریه با بیان اینکه تاریخ هیچ گاه ایستادگی دولت و ملت ایران در کنار سوریه در شرایط سخت را فراموش نخواهد کرد، اظهارداشت: تقویت همکاری های اقتصادی سوریه و ایران یک ضرورت است و باید افزایش همکاری های اقتصادی بطور جدی در دستور کار دو کشور قرار گیرد.
عماد خمیس با تشکر از دعوت جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهوری گفت: بزودی در سفر به تهران موضوعات مختلف همکاری های اقتصادی دو کشور پی گیری و مورد توافق قرار خواهد گرفت.
جابری انصاری همچنین در این سفر با ولید معلم معاون نخست وزیر و وزیرخارجه سوریه دیدار و پیرامون آخرین تحرکات سیاسی – منطقه ای و بین المللی – مرتبط با سوریه و روابط دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر خارجه سوریه هم با بیان اینکه دولت سوریه مصمم به ادامه سیاست مقابله با تروریسم است،با اشاره به نقش آشکار برخی کشورها در حمایت از تروریسم و کشتار مردم سوریه افزود این رویکرد نشانه رویکرد مبتنی بر حقد طائفه ای آنها می باشد.
ولید معلم گفت حضور ایران، روسیه و حزب الله در سوریه، قانونی و بنا به درخواست دولت سوریه است و هیچ طرفی حق ندارد این حضور قانونی را با وجود غیر قانونی تروریستها در خاک سوریه مقایسه کند.
جابری انصاری در ادامه این سفر از دمشق راهی بیروت شد تا با مقامات لبنانی دیدار و گفت و گو کند. لبنانی ها بعد از دو سال بالاخره توانستند بر سر انتخاب رییس جمهوری به توافق برسند. میشل عون ریاست جمهوری لبنان را بر عهده گرفت و سعد حریری هم به نخست وزیری رسید. معاون وزیر خارجه ایران در این سفر، دستیابی به توافق سیاسی و انتخاب رییس جمهوری را صدای عقل و حکمت خواند و خواستار پیروی دولت ها و ملت های منطقه از این الگوی برخاسته از سالها تجربه در لبنان شد.
میشل عون رییس جمهوری لبنان نیز با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان در لبنان، اظهار داشت: لبنان با همزیستی مسالمت آمیز طوایف و شناسایی حقوق و اعتقادات دینی و سیاسی طرف های مختلف، توانسته است مشکلات خود را مدیریت کند.
رئیس جمهور لبنان اجلاس سه جانبه اخیر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در مسکو را گام مهمی در جهت حل و فصل بحران های منطقه و بویژه بحران سوریه خواند و ابراز امیدواری کرد کشورهای دیگر نیز به این روند بپیوندند.
جابری انصاری در دیدار با نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان هم دستیابی به توافق سیاسی را برخاسته از رشد و بهره گیری از تجارب طولانی جامعه لبنان دانست.
وی توافق سیاسی را الگویی در راستای الگوهای قبلی ارائه شده از سوی لبنانی ها ارزیابی کرد و گفت: لبنان در چند دهه گذشته توانسته است دو الگوی موفق در زمینه مقاومت در برابر اشغال صهیونیستی و همزیستی مسالمت آمیز اجتماعی ارائه کند و توافق اخیر در انتخاب رئیس جمهوری، نخست وزیر و تشکیل دولت جدید نیز می تواند به الگوی موفق سومی در زمینه روش حل اختلاف میان جریان های سیاسی و اجتماعی مختلف در منطقه تبدیل شود.
جابری انصاری همچنین در این سفر با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار و در خصوص آخرین تحولات این کشور و منطقه رایزنی کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.